Show simple item record

dc.contributor.authorPaulsson, Viktor
dc.contributor.authorPetersson, Christoffer
dc.date.accessioned2016-07-08T08:48:18Z
dc.date.available2016-07-08T08:48:18Z
dc.date.issued2016-07-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/45157
dc.description.abstract“Vi ärver inte jorden av våra föräldrar; vi förvaltar den åt våra barnbarn.” Ett gammalt indianordspråk som får oss att undra vad människan gör med denna värld och vad som kan göras annorlunda, till det bättre. Den här studien ämnar undersöka slutkonsumenters inställning till klimatkompensation, samt om det finns en betalningsvilja för tjänsten. Studien kan användas som ett underlag för de e-handelsföretag som vill upprätta möjligheten för slutkonsumenter att klimatkompensera för de transporter som härleds ur e-handeln. Genom resultatet från utförd enkätundersökning kan vi se vilka variabler som påverkar inställningen till, och betalningsviljan för, frivillig klimatkompensation. Vidare har det diskuterats hur viktigt det är att slutkonsumenter besitter relevant kunskap för att ta miljöaspekter i beaktning i sin beslutsfattning, samt varifrån denna kunskap kan härröra ur. Ytterligare har det undersökts om inställningen till klimatkompensation utrycker sig olika mellan män och kvinnor. Allt för att besvara tre framtagna forskningsfrågor, vilka behandlar vilja, betalningsvilja och könsaspekter. Resultatet är uppbyggt med hjälp av på förhand framtagna hypoteser som härletts ur befintliga teorier. Utförda regressions- och korrelationsberäkningar vittnar om ett flertal samband mellan bland annat oro för den globala uppvärmningen och inställningen till klimatkompensation. Slutsatser som dras är bland annat att inställningen till klimatkompensation är av positiv karaktär. Det finns en befintlig vilja att klimatkompensera för de transporter som uppstår vid e-handel, även om det samtidigt hade inneburit en extra avgift. Faktorer som påverkar så väl viljan som betalningsviljan är bland annat oro för den globala uppvärmningen och kunskap.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesLogistiksv
dc.relation.ispartofseries15/16:15sv
dc.subjectGlobal uppvärmning, klimatkompensation, betalningsvilja, hypotesprövningsv
dc.titleKlimatkompensation vid e-handel En undersökning om slutkonsumenters inställning till klimatkompenserade vägtransporter samt vilka faktorer som styr betalningsviljansv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record