dc.contributor.author | Andersson, Marika | |
dc.date.accessioned | 2016-07-11T12:57:32Z | |
dc.date.available | 2016-07-11T12:57:32Z | |
dc.date.issued | 2016-07-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/45190 | |
dc.description | SSA 136, Uppsats, 15 hp
Svenska som andraspråk
VT- 2015
Handledare: Julia Prentice | sv |
dc.description.abstract | Syftet med denna uppsats är undersöka vilka avvikelser som verkar vara vanligt förekommande då elever som har arabiska som modersmål, skriver på svenska. Uppsatsen framhåller väsentliga skillnader i språkstruktur och meningsbyggnad då arabiskan och svenskan jämförs. Den undersöker även vilka skrivsvårigheter som tio lärare på sfi har uppmärksammat bland arabisktalande elever. Resultatet bygger dels på en empirisk undersökning bestående av en analys av 55 oförberedda texter skrivna av arabisktalande elever på sfi. Som ett komplement till skrivuppgifter finns även en kvalitativ del bestående av intervjuer med tio lärare inom sfi, som undervisar elever på nivåerna (A-D). Dessa lärare berättar vilka eventuella svårigheter med skrivande på svenska som de har upplevt bland elever som har arabiska som modersmål. Det ingår även en kvantitativ del i tabellform då fokus ligger på avvikelser från standardsvenska i elevtexter samt en presentation av lärares iakttagelser. Resultatet tyder på att modersmålets struktur kan ha en viss inverkan på målspråket. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | arabiska | sv |
dc.subject | andraspråksinlärning | sv |
dc.subject | skriftspråk | sv |
dc.subject | modersmålets struktur | sv |
dc.subject | transfer | sv |
dc.subject | svenska | sv |
dc.title | Arabiskans påverkan på svenskan i skrift | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |