Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Marika
dc.date.accessioned2016-07-11T12:57:32Z
dc.date.available2016-07-11T12:57:32Z
dc.date.issued2016-07-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/45190
dc.descriptionSSA 136, Uppsats, 15 hp Svenska som andraspråk VT- 2015 Handledare: Julia Prenticesv
dc.description.abstractSyftet med denna uppsats är undersöka vilka avvikelser som verkar vara vanligt förekommande då elever som har arabiska som modersmål, skriver på svenska. Uppsatsen framhåller väsentliga skillnader i språkstruktur och meningsbyggnad då arabiskan och svenskan jämförs. Den undersöker även vilka skrivsvårigheter som tio lärare på sfi har uppmärksammat bland arabisktalande elever. Resultatet bygger dels på en empirisk undersökning bestående av en analys av 55 oförberedda texter skrivna av arabisktalande elever på sfi. Som ett komplement till skrivuppgifter finns även en kvalitativ del bestående av intervjuer med tio lärare inom sfi, som undervisar elever på nivåerna (A-D). Dessa lärare berättar vilka eventuella svårigheter med skrivande på svenska som de har upplevt bland elever som har arabiska som modersmål. Det ingår även en kvantitativ del i tabellform då fokus ligger på avvikelser från standardsvenska i elevtexter samt en presentation av lärares iakttagelser. Resultatet tyder på att modersmålets struktur kan ha en viss inverkan på målspråket.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectarabiskasv
dc.subjectandraspråksinlärningsv
dc.subjectskriftspråksv
dc.subjectmodersmålets struktursv
dc.subjecttransfersv
dc.subjectsvenskasv
dc.titleArabiskans påverkan på svenskan i skriftsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record