• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Passiva konstruktioner i lärobokstexten. En frekvensbaserad textanalys av en lärobok i Svenska som andraspråk 1-3 i gymnasieskolan

Abstract
Uppsatsen vill beskriva vilka karaktärer passiva konstruktioner har i en lärobok i Svenska som andraspråk för att se vilka konsekvenser karaktäristiken av konstruktionerna kan ha för undervisningen i ämnet. Grunden för uppsatsens undersökningar är att lärare måste vara medvetna om det språkbruk som finns i sitt ämne, såväl på lektionen såsom i läroboken. Genom att läraren är medveten om hur ämnesspråket ser ut kan läraren sedan stötta eleverna kring de möjliga problem och svårigheter som språket i skolan kan ge upphov till. Passiva konstruktioner är en av många aspekter i svenska språket som anses skapa problem för många elever vid läsning. Meningar i passiv form tillhör ett mer formellt språk och själva användningen har som syfte att lyfta fram temat och att skapa en mer distanserad text som saknar t.ex. författarröst och tydliga aktörer. För L2-elever har passiva konstruktioner visat sig vara speciellt svårt. Många språk har passiva konstruktioner, men det är sammanhanget som passiva konstruktioner främst förekommer i som kan skapa problem. Att kunna använda passiva konstruktioner i skolan kan anses vara en del av läroplanen. Passiva konstruktioner återfinns i lärobokstexter i många ämnen, men undersökningen visar att de nästan inte alls uppträder i den undersökta läroboken i Svenska som andraspråk. En kvantitativ undersökning har gjorts av hela läroboken för att finna frekvensen av passiva konstruktioner och deras egenskaper. Efter det har resultaten från analyserna kring passiva konstruktioner i lärobokstexterna fått vägleda analysen utifrån ett undervisningsperspektiv. Att läroboken innehåller få passiva konstruktioner innebär att läraren kan använda läroboken och utgå från att passiva konstruktioner inte kommer att vara det som orsakar läsförståelseproblem, men det innebär även att eleverna inte får möta passiva konstruktioner under Svenska som andraspråkslektionerna om läraren endast använder sig av den undersökta läroboken. Medvetenheten om att den undersökta läroboken inte innehåller många passiva konstruktioner gör att läraren i undervisningen kanske bör använda andra texter när hen undervisar om passiva konstruktioner funktion och användning.
Degree
Student essay
Other description
Specialarbete SSA136 15 hp Ämne: Svenska som andraspråk VT 2016 Handledare: Julia Prentice & Sofie Johansson
URI
http://hdl.handle.net/2077/45227
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
View/Open
gupea_2077_45227_1.pdf (568.6Kb)
Date
2016-07-12
Author
Frid, Kristina
Keywords
passiva konstruktioner
skolspråk
lärobok
textanalys
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV