dc.contributor.author | Lefin Matz, Mathilda | |
dc.date.accessioned | 2016-07-15T10:59:29Z | |
dc.date.available | 2016-07-15T10:59:29Z | |
dc.date.issued | 2016-07-15 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/45295 | |
dc.description | Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet
Specialarbete
Språkkonsultprogrammet, SPK160, delkursen Specialarbete, 15 hp
Vårterminen 2015
Handledare: Hans Landqvist | sv |
dc.description.abstract | I denna uppsats undersöks de presentationstexter som fackförvaltningarna i Malmö stad
skrivit om sina uppgifter och ansvarsområden, och som ligger tillgängliga på Malmö
stads webbplats malmo.se. Den främsta anledningen till att det är ett intressant material är
att Malmö stad har decentraliserat makten vilket medfört att varje förvaltning har en egen
kommunikationsavdelning som sköter alla texter, och det finns ingen funktion för
övergripande kontroll av att förvaltningarna kommunicerar skriftligt på ett någorlunda
likartat sätt.
Det är totalt elva texter som undersöks utifrån huruvida de följer klarspråksrådet
angående webbtexter att den viktigaste informationen ska komma först, därefter jämförs
texternas lix-värden med om de skriver ut subjekt och verb tidigt i varje sats, och
slutligen vilka olika verbprocesser de använder och vilka av dessa som förvaltningarna
själva har agentivitet i. Syftet med detta är tvådelat i att dels undersöka om det finns
några samband mellan resultaten inom de enskilda undersökta texterna i de tre delanalyserna,
dels att undersöka vilka eventuella skillnader och likheter som finns i de
undersökta texterna i de tre delanalyserna, och om det går att konstatera att de är skrivna
likartat.
Jag kommer fram till att i analyser av lix-värden, satsstruktur och processtyper går det
inte att påstå att texterna är likartade eftersom resultaten dem emellan skiljer sig för
mycket åt. Däremot följer alla texter utom en klarspråksrådet att man bör presentera den
viktigaste informationen först i webbtexter. Jag kommer även fram till att det inte verkar
finnas några tydliga samband mellan resultaten för texterna i delanalyserna. Det går att
ana en tendens att längre texter verkar ha en högre procentuell andel processer men det
begränsade materialet gör att det inte går att dra några fasta slutsatser om detta.
Framför allt hoppas jag att undersökningen kan öppna för vidare forskning om hur decentralisering
kan påverka organisationers kommunikation. Jag hoppas även att den kan
ge underlag för språkkonsulter att motivera en klarspråksinsats; i slutändan är det Malmö
stad som står som avsändare för alla texter som ligger på malmo.se och | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | processanalys | sv |
dc.subject | förvaltningstext | sv |
dc.subject | Malmö stad | sv |
dc.subject | lix | sv |
dc.subject | webbtext | sv |
dc.subject | agentivitet | sv |
dc.subject | SFG | sv |
dc.title | ”Det ska alltid klart framgå att det är Malmö stad som är avsändare” En jämförande studie av elva fackförvaltningars presentationstexter på malmo.se | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |