Visa enkel post

dc.contributor.authorKihlbom, Lillyana
dc.date.accessioned2007-06-07T13:29:56Z
dc.date.available2007-06-07T13:29:56Z
dc.date.issued2007-06-07T13:29:56Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/4532
dc.description.abstractBakgrund och problem: Skolmåltidsverksamheten i Sveriges kommuner är i behov av förbättring. I Torslanda stadsdel, i Göteborg, har ett förändringsarbete av skolmåltiderna genomförts med ett lyckat resultat. Det ordnades i form av ett projekt som kallades Torslanda Matprojekt. Författaren anser att det är viktigt att sprida kunskapen om hur ett lyckat förändringsarbete kan genomföras. Det kan eventuellt ha skett ett organisatoriskt lärande under projektets gång. Ett förändringsarbete medför ofta ett visst motstånd, och det krävs resurser för att förändra en måltidsverksamhet. Syften: Författaren avser att beskriva hur ett eventuellt organisatoriskt lärande har genomförts utifrån Senges idéer, vilket motstånd som har förekommit och hur och när de övervanns, samt förklara hur de ekonomiska resurserna har blivit hanterade. Avgränsningar: Uppsatsen fokuserar på projektets två första faser. Det som Lewin benämner upptiningsfasen och förändringsfasen. Metod: Författaren valde att använda sig av kvalitativa intervjuer. Sju intervjuer genomfördes på fyra olika skolkök i Torslanda stadsdel, med kökscheferna samt kökspersonal. Därefter genomfördes en intervju med den projektansvariga. Empirin framställs i en sammanfattande version där den väsentliga informationen för uppsatsen framgår. Slutsatser: Personalen som var involverad i Torslanda Matprojekt har gått mot ett organisatoriskt lärande. Det är mer tydligt inom vissa av Senges fem discipliner jämfört med andra. Den disciplin som har utvecklats mest är teamlärandet, vilken har förbättrat skolkökens samarbete sinsemellan och ökat arbetsglädjen. Motstånd har förekommit i liten utsträckning, och har inte varit svår att överkomma. Det togs inte någon hänsyn till de ekonomiska resurserna i upptiningsfasen och de utgjorde en begränsande faktor under förändringsfasen. Förslag till fortsatt forskning: Det hade varit av intresse att titta närmare på den ekonomiska styrningen gällande skolmåltidsverksamheten i Torslanda stadsdel. Det hade även varit av intresse att närmare studera ett par av Senges discipliner.eng
dc.language.isosweeng
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningeng
dc.relation.ispartofseries06-07-94eng
dc.titleOrganisatoriskt lärande inom den offentliga skolmåltidsverksamheteneng
dc.title.alternative- en studie av Troslanda Matprojekteng
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post