Chefers kunskap om och attityder till psykisk ohälsa - En litteraturbaserad studie
Managers' knowledge of and attitudes to mental ill health- A literature study
Sammanfattning
Introduktion: Psykisk ohälsa är idag ett stort folkhälsoproblem som påverkar såväl individer som samhället i stort. Goda arbetsförhållanden är centralt för en god hälsa och arbetslivet är en viktig arena för att förebygga och hantera psykisk ohälsa. Chefer har en nyckelroll i att upptäcka och förebygga psykisk ohälsa på arbetsplatsen samt möjligheter att påverka strukturer och förändra arbetsplatskulturen. Syfte: Syftet med studien var att undersöka chefers kunskap om och attityder till psykisk ohälsa. Vidare syftade studien till att undersöka chefers kunskap och uppfattningar om stöd till anställda med psykisk ohälsa. Metod: Studien genomfördes som en litteraturstudie och datamaterialet bestod av 14 artiklar som kvalitetsgranskades och analyserades med innehållsanalys. Resultat: I litteraturstudien framkom negativa uppfattningar och förutfattade meningar om såväl personliga egenskaper som anställdas egenskaper kopplade till arbete. Vi fann också positiva uppfattningar hos chefer med erfarenhet av anställda med psykisk ohälsa. Chefer har svårt att förstå hur psykisk ohälsa tar sig uttryck samt se tidiga varningstecken på psykisk ohälsa. Hinder för att kunna ge stöd är brist på förståelse och svårigheter att kommunicera. Diskussion/Slutsats: Det är viktigt att chefer inser att deras attityder avspeglar sig i den psykosociala arbetsmiljön. Chefer behöver bli bättre på att känna igen psykisk ohälsa och stödja den anställde att söka hjälp i tid. För att kunna ge stöd till anställda bör chefer få bättre förutsättningar och kunskap om psykisk ohälsa.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Background: Mental ill health is a public health concern that affects both individuals and society at large. Good working conditions are central to good health and the workplace is an important arena for preventing and dealing with mental ill health. Managers have a key role in detecting and preventing mental ill health in the workplace and opportunities to influence structures and change workplace cultures. Aim: The purpose of this study was to investigate managers' knowledge of and attitudes to mental ill health. The study was also aiming to investigate managers' knowledge and perception of support for employees with mental ill health. Method: The study was conducted as a literature review and data material consisted of 14 articles. The quality was assessed and analysed by content analysis. Results: Managers have negative perceptions of mental ill health regarding employees, managers with more experience have more positive perceptions, but with no differences in some cases. Managers have difficulties to understand how mental ill health manifests itself and detect early signs of mental ill health. Barriers to support employees with mental ill health are lack of understanding and difficulties in communicating. Discussion/Conclusion: It is important that managers realize that their attitudes may be reflected in the psychosocial work environment. Managers need to become better at recognizing mental ill health and support employees to seek help in time. To be able to provide support to employees, managers should receive better prerequisites and knowledge about mental ill health.
Fil(er)
Datum
2016-08-01Författare
Blomberg, Agneta
Undevall, Elin
Nyckelord
chef, kunskap, attityder, psykisk ohälsa, stöd
manager, knowledge, attitudes, mental ill health, support
Serie/rapportnr.
Folkhälsovetenskapligt program
Språk
swe