dc.contributor.author | Wibréus, Anders | |
dc.contributor.author | Josefsson, Magnus | |
dc.date.accessioned | 2007-06-19T12:15:10Z | |
dc.date.available | 2007-06-19T12:15:10Z | |
dc.date.issued | 2007-06-19T12:15:10Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/4598 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Vårt intresse att studera hemelektronikbranschen i Sverige grundar sig i viljan att se hur
företag agerar strategiskt när det råder nästintill perfekt konkurrens på en marknad.
Utgångspunkten i problematiseringen var att ta reda på hurdan syn företagen, som uppsatsen
berör, har på den marknad de befinner sig. Utifrån den beskrivningen har vi sedan sett till hur
företagen önskar positionera sig för att sedan följa upp deras uttalanden och se om dessa
stämmer överens med verkligheten.
För att studera detta har vi valt att utföra en kvalitativ fallstudie. Intervjuer har gjorts med
nyckelpersoner på två större företag inom branschen. Detta för att få en så djuplodande bild
av branschen som möjligt.
Genom att arbeta utefter Michael E Porters teorier kring strategi och hur företag skapar
varaktiga konkurrensfördelar har vi byggt upp ett ramverk, med en förenklad värdekedja i
spetsen, som förtydligar företagens ageranden inom hemelektronikbranschen. Värdekedjan
används för att se om de undersökta företagen verkligen positionerar sig som de säger.
Båda företagen i studien har visat sig ha stora brister i sitt sätt att leva upp till sina uttalade
strategier. Företag X, som är ett rikstäckande e-handelsbolag med kompletterande butiker i
storstadsregionerna, säger sig vara ett statusalternativ till andra återförsäljare. Dock erbjuder
de inte kompetent service eller en hemsida som skulle kunna ge intryck av status. Företag Y,
en av branschens stora varuhuskedjor som har funnits i ett halvt sekel, vill sälja varor till den
breda massan, erbjuda hög service och inrikta sig mot kvinnor. Detta resulterar i att de,
sammantaget, karaktäriseras av en otydlig positionering. Istället för att tydligt utmärka sig på
något område riskerar företagen att gå miste om de konkurrensfördelar som en strategisk
positionering syftar till att skapa.
Företagen X och Y har båda goda ambitioner och vill mycket. Men när konkurrensen hårdnar
kan inte alla företag göra samma sak och samtidigt överleva på lång sikt. Därmed har vi dragit
slutsatsen att såväl X som Y bör välja en strategi och lägga ner mer tid och resurser på att
renodla den. | eng |
dc.language.iso | swe | eng |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | eng |
dc.relation.ispartofseries | 06-07-99M | eng |
dc.title | Vikten av att sticka ut | eng |
dc.title.alternative | - Strategisk positionering inom hemelektronikbranschen | eng |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | D | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |