Visa enkel post

dc.contributor.authorWibréus, Anders
dc.contributor.authorJosefsson, Magnus
dc.date.accessioned2007-06-19T12:15:10Z
dc.date.available2007-06-19T12:15:10Z
dc.date.issued2007-06-19T12:15:10Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/4598
dc.description.abstractSammanfattning Vårt intresse att studera hemelektronikbranschen i Sverige grundar sig i viljan att se hur företag agerar strategiskt när det råder nästintill perfekt konkurrens på en marknad. Utgångspunkten i problematiseringen var att ta reda på hurdan syn företagen, som uppsatsen berör, har på den marknad de befinner sig. Utifrån den beskrivningen har vi sedan sett till hur företagen önskar positionera sig för att sedan följa upp deras uttalanden och se om dessa stämmer överens med verkligheten. För att studera detta har vi valt att utföra en kvalitativ fallstudie. Intervjuer har gjorts med nyckelpersoner på två större företag inom branschen. Detta för att få en så djuplodande bild av branschen som möjligt. Genom att arbeta utefter Michael E Porters teorier kring strategi och hur företag skapar varaktiga konkurrensfördelar har vi byggt upp ett ramverk, med en förenklad värdekedja i spetsen, som förtydligar företagens ageranden inom hemelektronikbranschen. Värdekedjan används för att se om de undersökta företagen verkligen positionerar sig som de säger. Båda företagen i studien har visat sig ha stora brister i sitt sätt att leva upp till sina uttalade strategier. Företag X, som är ett rikstäckande e-handelsbolag med kompletterande butiker i storstadsregionerna, säger sig vara ett statusalternativ till andra återförsäljare. Dock erbjuder de inte kompetent service eller en hemsida som skulle kunna ge intryck av status. Företag Y, en av branschens stora varuhuskedjor som har funnits i ett halvt sekel, vill sälja varor till den breda massan, erbjuda hög service och inrikta sig mot kvinnor. Detta resulterar i att de, sammantaget, karaktäriseras av en otydlig positionering. Istället för att tydligt utmärka sig på något område riskerar företagen att gå miste om de konkurrensfördelar som en strategisk positionering syftar till att skapa. Företagen X och Y har båda goda ambitioner och vill mycket. Men när konkurrensen hårdnar kan inte alla företag göra samma sak och samtidigt överleva på lång sikt. Därmed har vi dragit slutsatsen att såväl X som Y bör välja en strategi och lägga ner mer tid och resurser på att renodla den.eng
dc.language.isosweeng
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningeng
dc.relation.ispartofseries06-07-99Meng
dc.titleVikten av att sticka uteng
dc.title.alternative- Strategisk positionering inom hemelektronikbranscheneng
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokD
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post