• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Patientundervisning på vetenskaplig grund Hur evidensbaserad omvårdnad skall förmedlas till patienten

Patient education on scientific base How to perform evidence based nursing to the patient

Abstract
Introduktion Patientinformation/patientundervisning är viktigt för att patienten ska kunna tillgodogöra sig vården på bästa sätt. Ett evidensbaserat arbetssätt är idag en nödvändighet/viktig del av svensk sjukvård, men för att patientinformationen ska fungera optimalt är det viktigt att även sättet den förmedlas på vilar på en evidensbaserad grund. Syfte Syftet med föreliggande arbete var att utifrån Patricia Benners domän om sjuksköterskans undervisande och vägledande funktion, studera hur förmedling av evidensbaserad omvårdnad till patienten är beskriven i litteraturen. Metod Litteraturstudie som grundar sig på tio vetenskapliga artiklar. Alla artiklar hade som grund ett evidensbaserat omvårdnadsperspektiv, och artiklarna har analyserats då det gällde patientinformation/patientundervisning utifrån en av Benners sju domäner, den som handlade om den undervisande och vägledande funktionen. Resultat Delaktighet, leder till förståelse och är en förutsättning för att individen skall kunna ta till sig information och undervisning. Undervisningen skall vara en process. Skriftlig information bör kompletteras med muntlig. Det är av största vikt att individen själv lär sig att förstår sina egna symtom. Samordning av informationen/undervisningen måste ske tvärprofessionellt. Sjuksköterskan måste förstå vilken viktig omvårdnadsinsats han/hon gör genom att informera och undervisa på rätt sätt. Diskussion Diskussionen följer Patricia Benners domän om den undervisande och vägledande domänen, och diskuterar runt sjuksköterskans roll, då det gäller patientinformation och patientundervisning.
Degree
C-uppsats
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/4617
Collections
  • C-uppsatser (- 2009)
View/Open
Ragnarson.pdf (146.3Kb)
Date
2007-06-21
Author
Ragnarson, Anne
Keywords
evidence-based medicine
nursing
patient education
patient participation
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV