• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En Samordnad Förståelse kring SOA – Ett Praktikfall på WM-data

A Mututal Understanding of SOA – A Case Study at WM-data

Abstract
Den nya tidens utmaningar ställer allt högre krav på effektivitet och flexibilitet hos verksamheter. Traditionella informationssystem har svårt att tillmötesgå dessa krav. Den serviceorienterade arkitekturen (SOA) betraktas som ett nästa steg i utvecklingen, med syfte att hantera denna problematik. Förutsättningarna för att ett förändringsarbete skall lyckas kan definieras i termer av överblickbarhet, samförståelse (medvetenhet) och meningsfullhet. En lyckad övergång till SOA förutsätter att dessa faktorer har beaktats i förändringsarbetet. Begreppet SOA är fortfarande nytt för många och därmed kan förväntningar på arkitekturen variera stort. Syftet med vår studie är att belysa denna problematik och skapa förutsättning för att uppnå en överblickbarhet över, samt en samförståelse och meningsfullhet kring ett förändringsarbete som innebär att gå mot en SOA. Syftet med vår studie är att besvara följande frågeställningar: Vilka faktorer är viktiga att beakta för att bedöma hur intressenter förväntar sig att SOA skall ge nytta för verksamheten? Hur bedömer vi graden av samförståelse kring förväntningen på dessa faktorer? För att besvara frågorna har vi skapat en modell vilket belyser en verksamhet i förhållande till SOA utifrån fem dimensionella aspekter. Dimensionerna har väglett för identifiering och kategorisering av 25 faktorer som teoretiskt motiveras som kritiska för att bedöma hur intressenter förväntar sig att SOA ska ge nytta för verksamheten. Uppsatsen presenterar även ett verktyg för att belysa graden av samförståelse kring dessa faktorer. Den empiriska bilden har skapats med stöd av modellen och dess tillhörande frågeformulär genom ett praktikfall hos WM-data. Resultatet av vår empiriska studie visar att en högre samförståelse kring intressenternas förväntningar på SOA och dess effekter i verksamheten är nödvändig för att ett förändringsarbete skall lyckas. Modellen bedöms utifrån använda valideringsformer som representativ och av hög kvalitet. Därmed kan modellens syfte betraktas som uppfyllt. Däremot kan inte modellen sägas vara generell, då den endast har applicerats på ett studieobjekt. Denna uppsats är skriven på svenska.
URI
http://hdl.handle.net/2077/4626
Collections
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
uppsats.pdf (1.457Mb)
Date
2007-06-21
Author
Söderholm Regnér, Sandra
Svensson, Adam
Keywords
Serviceorienterad arkitektur
SOA
intressenter
förväntningar
samförståelse
överblickbarhet
meningsfullhet
nytta
IT-managementperspektiv
verksamhetsperspektiv
Series/Report no.
Report / IT University of Göteborg
2007:52
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV