Visa enkel post

dc.contributor.authorLindström, Anders
dc.date.accessioned2007-06-21T13:38:04Z
dc.date.available2007-06-21T13:38:04Z
dc.date.issued2007-06-21T13:38:04Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/4628
dc.description.abstractUppsatsen undersöker morgondagens kompetens i kompetenshanteringssystem hos kunskapsorganisationer utifrån två frågeställningar Varför ska ett kunskaps‐företag ta hänsyn till morgondagens kompetens i kompetenshanteringssystemet samt hur kan kompetenshanteringssystemet utvecklas ör att hantera indikationer på morgondagens kompetens. Kompetensbegreppet har förändrats från att vara knutet till specifika arbetsuppgifter till att fokusera på den kompetens som bhövs och används för att utföra en viss arbetsuppgift. Tidigare forskning talar om två olika kompetensdimensioner, den organisatoriska och den individuella. Den kunskapsorienterade organisationen utmärks av att den är föränderlig och hela tiden anpassar sig efter sin omgivning. Detta ställer nya krav på kompetens‐begreppet och kompetenshanteringen. Forskare har utvecklat en modell för kompetens i kunskapsorganisationer som binder samman organisatorisk och individuell kompeens med hjälp av teknologi. Samma forskare har även utvecklat fyra designprinciper för kompetenshanteringssystem med syfte att stödja kunskapsorganisationr i deras arbete för att utveckla en bra kärnkompetens. Uppsatsen fokuserar på en av dessa designprinciper, nämligen integration av intressen. Uppsatsens empiri är hämtad från teknikkonsultföretaget Semcon AB, där det genomförts 19 halvstrukturerade intervjuer med medarbetare. Resultatet visar att kunskapsföretag ska ta hänsyn till morgondagens kompetens av flera skäl: morgondagens kompetens är en viktig del i den strategiska planeringen, synen på kompetenshantering och kompetensutveckling binds ihop genom att kompetensutvecklingen får tydligare och mer långsiktia mål, samt att organi‐sationen tvingas definiera sina kompetensmål tydligare. Den andra fråge‐ställningen; om hur kompetenshanteringssystemet kan utvecklas för att hantera indikationer på morgondagens kompetens ges ett antal svar. Genom att till exem‐pel implementera ytterligare ett kompetensträd, arbeta mer med nyckelord och kommentarer, styra skattningspunkter uppifrån i organisationen, implementera önskelistor och använda standardiserade fält i CV‐modulen, utveckla en vidare‐utvecklingsdatabas samt ge en överskådlig bild av visioner, kompetensmål och annan aktuell information. I diskussionen diskuteras resultatet i förhållande till litteraturen och vikten av att integrera både organisationens och indiidens intressen i kompetenshanteringssystemet lyfts fram.  eng
dc.language.isosweeng
dc.relation.ispartofseriesReport / IT University of Göteborgeng
dc.relation.ispartofseries2007:53eng
dc.subjectkompetenseng
dc.subjectkompetenshanteringssystemeng
dc.subjectkunskapsorganisationeng
dc.subjectkunskapsarbeteeng
dc.subjectSemconeng
dc.subjectintresseintegrationeng
dc.subjectframtideng
dc.titleMorgondagens kompetens i kompetenshanteringssystemeng
dc.title.alternativeFuture Competence in Competence Management Systemseng
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokD
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Göteborg/Applied Information Technologyeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post