Show simple item record

dc.contributor.authorWaldenström, Amanda
dc.date.accessioned2016-08-24T09:28:26Z
dc.date.available2016-08-24T09:28:26Z
dc.date.issued2016-08-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/46414
dc.description.abstractTitel: Follow your instincts! - en studie där utbildning i nyhetsvärdering analyseras utifrån normativa demokratimodeller Författare: Amanda Waldenström Program och/eller kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap (30 hp) Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet Termin/år: Vt-16 Handledare: Nicklas Håkansson Kursansvarig: Malin Sveningsson Antal ord/sidor: 30368/98 Syfte: Att kartlägga hur journalistutbildningarna presenterar begreppet nyhetsvärdering samt journalistikens relation till begreppet demokrati för sina studenter. Detta för att vidare söka svar på vilken demokratisyn som journalistutbildningarna därmed ger uttryck för. Metod: Tematisk innehållsanalys Material: Kurs- och utbildningsplaner för journalistutbildningar med kandidatexamen samt kurslitteratur och föreläsningar i urval. Huvudsakligt resultat: Journalistutbildningarna utbildar studenterna i att nyhetsvärdera så som journalister gör i praktiken och presenterar för studenterna att de kan använda sin magkänsla för att göra detsamma. Journalistutbildningarnas presentation av nyhetsvärdering indikerar en nyhetsvärdering som ger publikstyrd information, vilket i sig är ett uttryck för demokratisynen procedurdemokrati.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesExamensarbetesv
dc.relation.ispartofseriesMS21sv
dc.subjectnyhetsvärderingsv
dc.subjectdemokratisv
dc.subjectjournalistutbildningsv
dc.subjectprofessionaliseringsv
dc.subjecttyst kunskapsv
dc.subjectsocialiseringsv
dc.titleFOLLOW YOUR INSTINCTS! - en studie där utbildning i nyhetsvärdering analyseras utifrån normativa demokratimodellersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Journalism, Media and Communicationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.type.degreeStudent essay
dc.citation.doiText


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record