• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Economy and Society / Institutionen för ekonomi och samhälle (2013-)
  • Avdelning för kulturgeografi
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för ekonomi och samhälle, avdelningen för kulturgeografi (2013-)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Economy and Society / Institutionen för ekonomi och samhälle (2013-)
  • Avdelning för kulturgeografi
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för ekonomi och samhälle, avdelningen för kulturgeografi (2013-)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

KONSUMENTERS UPPFATTNING OM BÖCKERS MILJÖPÅVERKAN - En studie över hur bokförlaget Olikas kunder uppfattar böckers påverkan på miljön

Sammanfattning
Böckers miljöpåverkan är något som sällan lyfts upp medialt. Det ger intrycket av att det är något som konsumenter sällan tar i anspråk när de köper böcker. Det skulle kunna bero på att konsumenterna inte känner någon förankring till det, eftersom de inte ser eventuell miljöpåverkan i det sammanhang som de lever i. Det kan också bero på en bristande kunskap och/eller medvetenhet hos konsumenterna. Dessa frågor har undersökts i samverkan med bokförlaget Olika AB. Den grundläggande ambitionen med denna studie är att öka kunskapen hos konsumenterna när det kommer till att förstå böckers påverkan på miljön. Dessutom önskar jag initiera en diskussion av kopplingen mellan ”närhet” och ”långt borta”. Det avgränsar sig till ämnet för denna uppsats. Syftet med studien var att undersöka konsumenters uppfattningar om böckers miljöpåverkan och betydelsen av miljöaspekter i samband med konsumenternas bokinköp. För att besvara syftet utformades en kvantitativ webbenkät, vilken sändes ut till de kunder som var registrerade på Olikas kundregister. Med bakgrund från litteratur som berör konsumentbeteende och frikoppling (om konsumenten känner koppling till det som sker på en geografisk plats utanför deras uppfattade geografiska skala) sammanställdes och analyserades sedan resultaten.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/46486
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för ekonomi och samhälle, avdelningen för kulturgeografi (2013-)
Fil(er)
gupea_2077_46486_1.pdf (1.126Mb)
Datum
2016-08-25
Författare
Holm, Rebecca
Nyckelord
böcker
bokförlag
miljöpåverkan
konsumentbeteende
frikoppling
bokinköp
miljömärkning
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats i Kulturgeografi
2016/13
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV