KONSUMENTERS UPPFATTNING OM BÖCKERS MILJÖPÅVERKAN - En studie över hur bokförlaget Olikas kunder uppfattar böckers påverkan på miljön
Sammanfattning
Böckers miljöpåverkan är något som sällan lyfts upp medialt. Det ger intrycket av att det är något som konsumenter sällan tar i anspråk när de köper böcker. Det skulle kunna bero på att konsumenterna inte känner någon förankring till det, eftersom de inte ser eventuell miljöpåverkan i det sammanhang som de lever i. Det kan också bero på en bristande kunskap och/eller medvetenhet hos konsumenterna. Dessa frågor har undersökts i samverkan med bokförlaget Olika AB.
Den grundläggande ambitionen med denna studie är att öka kunskapen hos konsumenterna när det kommer till att förstå böckers påverkan på miljön. Dessutom önskar jag initiera en diskussion av kopplingen mellan ”närhet” och ”långt borta”. Det avgränsar sig till ämnet för denna uppsats.
Syftet med studien var att undersöka konsumenters uppfattningar om böckers miljöpåverkan och betydelsen av miljöaspekter i samband med konsumenternas bokinköp. För att besvara syftet utformades en kvantitativ webbenkät, vilken sändes ut till de kunder som var registrerade på Olikas kundregister. Med bakgrund från litteratur som berör konsumentbeteende och frikoppling (om konsumenten känner koppling till det som sker på en geografisk plats utanför deras uppfattade geografiska skala) sammanställdes och analyserades sedan resultaten.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2016-08-25Författare
Holm, Rebecca
Nyckelord
böcker
bokförlag
miljöpåverkan
konsumentbeteende
frikoppling
bokinköp
miljömärkning
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats i Kulturgeografi
2016/13
Språk
swe