dc.contributor.author | Gustafsson, Daniella | |
dc.contributor.author | Sandmark, Erika | |
dc.date.accessioned | 2016-08-30T07:49:38Z | |
dc.date.available | 2016-08-30T07:49:38Z | |
dc.date.issued | 2016-08-30 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/46524 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: Digitaliseringen i dagens samhälle påverkar i stort sett alla delar av
en organisation, vilket har lett till att antalet digitalbyråer ökat markant under de senaste åren
för att möta den växande efterfrågan på digitala strategier. Den ständigt växande efterfrågan
leder till att digitalbyråer måste anpassa sina styrmedel till efterfrågan på marknaden. Med
utgångspunkt i detta undersöks det i denna studie hur tre svenska digitalbyråer möter den
föränderliga marknaden i form av mindre formella styrmedel och organisationsstruktur. Detta
då det finns en avsaknad av studier som har diskuterat förändring i förhållande till mindre
formella styrmedel och organisationsstruktur.
Syfte: Syftet med denna studie är att ur ett ekonomistyrningsperspektiv undersöka och
identifiera hur svenska digitalbyråer använder mindre formella styrmedel och
organisationsstruktur för att på bästa sätt kunna anpassa verksamheten efter digitaliseringens
utveckling av ny teknologi.
Avgränsningar: Denna studie avgränsar sig till tre svenska digitalbyråer, som har liknande
produkterbjudanden och som till största delen är verksamma på den svenska marknaden.
Metod: En kvalitativ undersökning genomfördes och fyra respondenter från tre företag
intervjuades. En abduktiv metod har använts under genomförandet av denna studie, vilket
innebär att vi har kombinerat våra observationer med teori genom att jämföra respondenternas
svar från intervjun med teori som har en utgångspunkt inom mindre formella styrmedel och
organisationsstruktur.
Analys och Slutsats: Kunskapsdelning är en primär handling för digitalbyråer för att
bibehålla konkurrensfördelar och företagskulturen skapar förutsättningar för detta. Då alla
fallföretag har en platt struktur så är företagskulturen det främsta sättet att styra
organisationerna genom. Det krävs tydliga processer för att få en effektiv arbetsgång i
projekten, samtidigt som man vill uppnå en hög flexibilitet för att främja lärande och
kunskapsdelning. Slutligen så måste de mindre formella styrmedlen och
organisationsstrukturen samspela för att möta den digitala utvecklingen på marknaden.
Förslag på vidare forskning: Förändringens påverkan på mindre formella styrmedel och
organisationsstruktur i övriga kunskapsintensiva branscher som är påverkade av
digitaliseringens utveckling. Det kan även vara intressant att forska kring hur relationen
mellan de formella och mindre formella styrmedlen påverkas i relation till förändring. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | sv |
dc.relation.ispartofseries | 15-16-50 | sv |
dc.subject | Mindre formella styrmedel, Organisationsstruktur, Förändring, Digitalbyrå, Digital Strategi, Kunskapsintensiva företag, Lärande organisation. | sv |
dc.title | Digitalisering – Påverkan på val av mindre formella styrmedel och organisationsstruktur –En fallstudie av svenska digitalbyråer | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |