Show simple item record

dc.contributor.authorEnskog, Max
dc.contributor.authorHansson, Michell
dc.contributor.authorHörnberg, Fredrik
dc.date.accessioned2007-06-28T12:36:11Z
dc.date.available2007-06-28T12:36:11Z
dc.date.issued2007-06-28T12:36:11Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/4652
dc.description.abstractBakgrund och problem: Online communities är en färsk bransch där flera uppmärksammade förvärv ägt rum under det senaste året. Värderingen av nya företag på osäkra marknader kan ofta vara svår, i och med osäkerhet vad gäller hur den framtida potentialen skall bedömas. Uppsatsens frågeställning går ut på att redogöra för hur detta kan ske. Syfte: Uppsatsens explorativa syfte går ut på att inhämta så mycket kunskap och information om ämnet som möjligt, och därigenom sträva efter att kartlägga och synliggöra den potential och de risker som finns inom branschen online communities. Avgränsningar: Online communities är en plats där människor träffas virtuellt för att interagera med varandra. Vi har valt att analysera sociala, relationsfrämjande, online communities som primärt är riktade mot ungdomar i Norden vars syfte är att utgöra en träffpunkt för allmänt socialt umgänge. Metod: Uppsatsen har ett explorativt undersökningsförfarande, där ett kvalitativt tillvägagångssätt begagnats för att inhämta primärdata i form utav intervjuer med analytiker, experter och uppköpare. Analys och slutsatser: Intellektuellt kapital är grunden till värdeskapandet i en online community. Att vårda relationer till medlemmarna är av avgörande vikt för framgång. För en community finns därmed en stor del av potentialen i möjligheten att skapa intäkter utan att störa medlemsrelationerna. Vid förvärv av en online community ligger en stor del av värdet i det sätt de tänkta synergierna ska erhållas. Förslag till fortsatt forskning: Författarnas förslag till fortsatt forskning är att medelst en kvantitativ ansats utföra en övergripande kvantitativ undersökning för att statistiskt säkerställa vilka faktorer och variabler som är intressanta att beakta vid förvärv av online communities. Att mäta medlemmarnas efterfrågeelasticitet för betaltjänster på communityn är en annan intressant studiemöjlighet.eng
dc.language.isosweeng
dc.relation.ispartofseriesExternredovisning och företagsanalyseng
dc.relation.ispartofseries06-07-122Meng
dc.titleAtt bedöma potentialen i online communitieseng
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokD
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record