Att bedöma potentialen i online communities
Abstract
Bakgrund och problem: Online communities är en färsk bransch där flera
uppmärksammade förvärv ägt rum under det senaste året. Värderingen av nya företag på
osäkra marknader kan ofta vara svår, i och med osäkerhet vad gäller hur den framtida
potentialen skall bedömas. Uppsatsens frågeställning går ut på att redogöra för hur detta kan
ske.
Syfte: Uppsatsens explorativa syfte går ut på att inhämta så mycket kunskap och information
om ämnet som möjligt, och därigenom sträva efter att kartlägga och synliggöra den potential
och de risker som finns inom branschen online communities.
Avgränsningar: Online communities är en plats där människor träffas virtuellt för att
interagera med varandra. Vi har valt att analysera sociala, relationsfrämjande, online
communities som primärt är riktade mot ungdomar i Norden vars syfte är att utgöra en
träffpunkt för allmänt socialt umgänge.
Metod: Uppsatsen har ett explorativt undersökningsförfarande, där ett kvalitativt
tillvägagångssätt begagnats för att inhämta primärdata i form utav intervjuer med analytiker,
experter och uppköpare.
Analys och slutsatser: Intellektuellt kapital är grunden till värdeskapandet i en online
community. Att vårda relationer till medlemmarna är av avgörande vikt för framgång. För en
community finns därmed en stor del av potentialen i möjligheten att skapa intäkter utan att
störa medlemsrelationerna. Vid förvärv av en online community ligger en stor del av värdet i
det sätt de tänkta synergierna ska erhållas.
Förslag till fortsatt forskning: Författarnas förslag till fortsatt forskning är att medelst en
kvantitativ ansats utföra en övergripande kvantitativ undersökning för att statistiskt
säkerställa vilka faktorer och variabler som är intressanta att beakta vid förvärv av online
communities. Att mäta medlemmarnas efterfrågeelasticitet för betaltjänster på communityn är
en annan intressant studiemöjlighet.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2007-06-28Author
Enskog, Max
Hansson, Michell
Hörnberg, Fredrik
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
06-07-122M
Language
swe