Show simple item record

dc.contributor.authorWellander, Staffan
dc.date.accessioned2016-08-31T12:28:15Z
dc.date.available2016-08-31T12:28:15Z
dc.date.issued2016-08-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/46539
dc.description.abstractUtbildningsterapi är ett obligatoriskt kursmoment på sju av elva psykologprogram i Sverige. Uppsatsen försöker förstå diskussionen kring momentet under 2000-talet då dess omfattning minskades. En diskursanalys av sexton tidningsartiklar och två fokusgrupper visar hur utbildningsterapi konstrueras genom uttalanden om kostnad, juridik, vetenskap och erfarenheter som kommer från studenter, utbildningsanordnare och psykologer/psykoterapeuter. Uppsatsen beskriver utvecklingen som leder fram till att kostnadsersättningen och obligatoriet minskas eller helt tas bort, samt tydliggör den erfarenhetsmässiga betydelsen av utbildningsterapin. Om utbildningsterapin bevaras bör utbildningsanordnare tidigt och tydligt förmedla information om momentet till studenter.sv
dc.language.isoswesv
dc.titleUtbildningsterapins diskurser - En avgörande erfarenhet och ett olagligt tvångsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/ Department of Psychologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Psykologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record