• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Psychology/ Psykologiska institutionen
  • Masteruppsatser / Psykologiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Psychology/ Psykologiska institutionen
  • Masteruppsatser / Psykologiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utbildningsterapins diskurser - En avgörande erfarenhet och ett olagligt tvång

Sammanfattning
Utbildningsterapi är ett obligatoriskt kursmoment på sju av elva psykologprogram i Sverige. Uppsatsen försöker förstå diskussionen kring momentet under 2000-talet då dess omfattning minskades. En diskursanalys av sexton tidningsartiklar och två fokusgrupper visar hur utbildningsterapi konstrueras genom uttalanden om kostnad, juridik, vetenskap och erfarenheter som kommer från studenter, utbildningsanordnare och psykologer/psykoterapeuter. Uppsatsen beskriver utvecklingen som leder fram till att kostnadsersättningen och obligatoriet minskas eller helt tas bort, samt tydliggör den erfarenhetsmässiga betydelsen av utbildningsterapin. Om utbildningsterapin bevaras bör utbildningsanordnare tidigt och tydligt förmedla information om momentet till studenter.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/46539
Samlingar
  • Masteruppsatser / Psykologiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_46539_1.pdf (487.7Kb)
Datum
2016-08-31
Författare
Wellander, Staffan
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV