dc.contributor.author | Wellander, Staffan | |
dc.date.accessioned | 2016-08-31T12:28:15Z | |
dc.date.available | 2016-08-31T12:28:15Z | |
dc.date.issued | 2016-08-31 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/46539 | |
dc.description.abstract | Utbildningsterapi är ett obligatoriskt kursmoment på sju av elva psykologprogram i Sverige. Uppsatsen försöker förstå diskussionen kring momentet under 2000-talet då dess omfattning minskades. En diskursanalys av sexton tidningsartiklar och två fokusgrupper visar hur utbildningsterapi konstrueras genom uttalanden om kostnad, juridik, vetenskap och erfarenheter som kommer från studenter, utbildningsanordnare och psykologer/psykoterapeuter. Uppsatsen beskriver utvecklingen som leder fram till att kostnadsersättningen och obligatoriet minskas eller helt tas bort, samt tydliggör den erfarenhetsmässiga betydelsen av utbildningsterapin. Om utbildningsterapin bevaras bör utbildningsanordnare tidigt och tydligt förmedla information om momentet till studenter. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.title | Utbildningsterapins diskurser - En avgörande erfarenhet och ett olagligt tvång | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/ Department of Psychology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |