• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Affärsmodellens framställning i årsredovisningen –Före, under och efter lanseringen av <IR>

Sammanfattning
Bakgrund: Integrerad rapportering är ett koncept som utvecklats i ett led att identifiera hur ett företag skapar värde över tid. Ett element som inkluderas i <IR>s ramverk är affärsmodellen och dess betydelse för företag. Syfte: Studien ämnar undersöka huruvida IIRCs ramverk har haft en effekt i sättet företag utformar och framställer sina affärsmodeller i sin årsredovisning innan och efter ramverket lanserats. Avgränsningar: Studien begränsas till tolv svenska börsnoterade bolag och diskursen kommer att utföras enbart utifrån deras årsredovisningar. Vidare avgränsning berör vilka delar som <IR> ramverket definierar som affärsmodell där vi har exkluderat de delar som inte är konkret beskrivna som affärsmodell av IIRC. Metod: En explorativ studie som genom diskursanalys av årsredovisningar för åren 2010, 2012 och 2014 från tolv svenska börsnoterade bolag letar efter skillnader i sättet de presenterar sina affärsmodeller som kan kopplas till <IR> ramverket. Teoretiska perspektiv: De vetenskapliga teorierna som har legat till grund för analysen är institutionell teori och intressent teorin. Vidare har två teoretiska perspektiv för definition av begreppet affärsmodeller tillämpats: <IR> ramverket utgivet av IIRC samt Osterwalder och Pigneurs (2013) definition av affärsmodeller. Resultat och slutsats: Majoriteten av de analyserade företagen har framställt sina affärsmodeller främst utifrån IIRCs definition av begreppet, men det är först från och med 2014 som majoriteten av företagen har tagit upp det konkreta begreppet affärsmodell. Detta ger oss anledning att tro att förekomsten av de inkluderade nyckelbegreppen kan kopplas till intressentteorin och det som Egels benämner “varumärkestolkningen” alternativt “innovationstolkningen”.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/46540
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_46540_1.pdf (910.5Kb)
Datum
2016-08-31
Författare
Hjertén, Malin
Andersson, Linnéa
Nyckelord
Affärsmodell, <IR>, Osterwalder och Pigneur, Integrerad rapportering, explorativ, diskursanalys
Serie/rapportnr.
Externredovisning
15-16-51
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV