• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hållbarhetsmärkningar – en möjligt hållbar kommunikationsväg - En studie ur ett konsumentperspektiv på hållbarhetsmärkningar inom kaffeindustrin

Abstract
Bakgrund Det cirkulerar idag en väldigt stor mängd olika hållbarhetsmärkningar med fokus på miljömässig samt social hållbarhet. Denna mängd märkningar gör det svårt för konsumenten att genom de navigera sig till ett hållbarhetsmedvetet val. Märkningarna har från början varit riktade gentemot en påläst skara men har nu vidgats till allmänheten med samma ursprungsform. De punkterna som främst diskuterats är att konsumenter idag är förvirrade och har svårt att ta till sig de olika märkningarnas mening. Syfte Syftet med uppsatsen är att undersöka en tänkbar utveckling av hållbarhetsmärkningar och hur de kan påverka konsumenters förståelse samt leda till hållbarhetsmedvetna val. Metod En deduktiv ansats har präglat studien som via en teoretisk referensram mynnat ut i en kvantitativ enkätstudie som sedan analyserats med hjälp av teorin. Slutsats De punkterna som främst diskuterats är att konsumenter idag är förvirrade och har svårt att ta till sig de olika märkningarnas mening. Detta resulterar i att konsumenter handlar det de känner igen trots att de inte förstår innebörden eftersom igenkänning genererar trygghet. Vidare kan även konstateras att konsumenter vill ha bättre information vilket kan uppnås på olika sätt som diskuteras i uppsatsen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/46578
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_46578_1.pdf (2.082Mb)
Date
2016-09-05
Author
Brundin, Bernhard
Kisch, Marta
Keywords
Hållbarhetsmärkningar, Hållbarhet, Konsumenter, Konsumtion och Kaffe.
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagande
15/16:16
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV