Hållbarhetsmärkningar – en möjligt hållbar kommunikationsväg - En studie ur ett konsumentperspektiv på hållbarhetsmärkningar inom kaffeindustrin
Sammanfattning
Bakgrund Det cirkulerar idag en väldigt stor mängd olika
hållbarhetsmärkningar med fokus på miljömässig samt social
hållbarhet. Denna mängd märkningar gör det svårt för
konsumenten att genom de navigera sig till ett
hållbarhetsmedvetet val. Märkningarna har från början varit
riktade gentemot en påläst skara men har nu vidgats till
allmänheten med samma ursprungsform. De punkterna som
främst diskuterats är att konsumenter idag är förvirrade och har
svårt att ta till sig de olika märkningarnas mening.
Syfte Syftet med uppsatsen är att undersöka en tänkbar utveckling av
hållbarhetsmärkningar och hur de kan påverka konsumenters
förståelse samt leda till hållbarhetsmedvetna val.
Metod En deduktiv ansats har präglat studien som via en
teoretisk referensram mynnat ut i en kvantitativ
enkätstudie som sedan analyserats med hjälp av teorin.
Slutsats De punkterna som främst diskuterats är att konsumenter idag är
förvirrade och har svårt att ta till sig de olika märkningarnas
mening. Detta resulterar i att konsumenter handlar det de känner
igen trots att de inte förstår innebörden eftersom igenkänning
genererar trygghet. Vidare kan även konstateras att konsumenter
vill ha bättre information vilket kan uppnås på olika sätt som
diskuteras i uppsatsen.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2016-09-05Författare
Brundin, Bernhard
Kisch, Marta
Nyckelord
Hållbarhetsmärkningar, Hållbarhet, Konsumenter, Konsumtion och Kaffe.
Serie/rapportnr.
Environmental Management/Uthålligt företagande
15/16:16
Språk
swe