DINING WITH STRANGERS En kvalitativ studie om vad som motiverat användare till att bli early adopters av appen Airdine
Sammanfattning
Uppsats/Examensarbete: 15 hp
Program och/eller kurs: MK1500 V16 Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap
Nivå: Grundnivå
Termin/år: VT/2016
Handledare: Orla Vigsø
Kursansvarig: Malin Sveningsson
Sidantal: 41
Antal ord: 15766
Syfte: Syftet med denna studie är att öka förståelsen för vilka faktorer som har motiverat Early Adopters konvertering till att bli användare av tjänsten Airdine. Vi kommer att söka svar på detta genom att se till dels vilka motiv som ligger bakom konverteringen dels
vilken information som haft en övertygande funktion. Studiens resultat syftar vidare till att ligga till grund för rekommendationer för Airdines framtida
marknadskommunikation.
Teori: Diffusion of Innovations, Self-determination Theory, SWOT-analys samt Word of Mouth
Metod: Kvalitativa fokusgrupper
Material: Två fokusgrupper bestående av användare av Airdine
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2016-09-08Författare
Ekholm, Frida
Paldeak, Kristoffer
Nyckelord
Airdine
Innovation
motivation
Early Adopters
marketing
delningsekonomi
peer to peer-tjänster
social dining
influencer marketing
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats
C957
Språk
swe