• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

SPONSRAD VÄNSKAP En studie om reklam i podcasts

Abstract
Examensarbete: 15 hp Program: Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: VT 2016 Handledare: Marie Grusell Syfte: Syftet med denna studie är att få fördjupad kunskap om lyssnarens upplevelse av reklam i podcasts. Teori: Uses and gratifications, teorier om attityder, opinionsbildning samt tvåstegshypotesen. Metod: En kvalitativ metod i form av respondentintervjuer. Resultat: Det som vår studie i huvudsak visar är att lyssnarens upplevelse av reklam i podcasts är negativ, vilket beror på flera faktorer. Lyssnaren har dock överseende med reklamen eftersom man inser att podcasten behöver finansieras genom reklamintäkter. Att podcastlyssnandet ofta blir till en vana innebär att man inte reflekterar lika aktivt kring sitt lyssnande. Dessutom bildar lyssnaren en relation till poddarna, vilket gör att denne blir lojal till dem.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/46709
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_46709_1.pdf (455.1Kb)
Date
2016-09-08
Author
Isaksson, Louise
Sääf, Sahra
Keywords
content marketing
Podcasts
reklam
attityder
uses and gratifications
opinionsbildning
Series/Report no.
Kandidatuppsats
C964
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV