• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Masteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Masteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ATT TALA MEDIERNAS SPRÅK – Hur svenska politiker utformar och anpassar sin kommunikation efter medielogiken

Abstract
Uppsats/Examensarbete: 30 hp Program och/eller kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Vt 2016 Handledare: Nicklas Håkansson Kursansvarig: Malin Svensson Sidantal: 73 Antal ord: 27 063 Nyckelord: Medialisering, medielogik, politisk kommunikation. Syfte: Att undersöka vilka tecken på anpassning till medielogik som förekommer i politiska debatter samt om det finns skillnader i hur olika partier förhåller sig till mediernas logik i sin kommunikation. Teori: Medialisering, medielogik. Metod: Kvalitativ textanalys. Material: Politiska debatter från Agenda under våren 2016. Resultat: Det finns många inslag i debatterna som följer medielogiken och kan ses som en anpassning till den på medveten eller till viss del på omedveten nivå utifrån de fyra faserna av medialisering. Dessa förekommer i olika grad och uttrycks på olika vis. Det finns vissa skillnader mellan hur politiker använder sig av medielogiken som kan ses i förhållande till dynamiken mellan partierna. De uttrycks oftast utifrån vilka partier som samarbetar och om de befinner sig i maktposition eller ej. Partierna har dock mer gemensamt när det kommer till anpassning till medielogiken än vad som skiljer dem åt. Skillnaderna antas snarare bero mer på maktförhållandena mellan partierna än olika strategier, även om det finns vissa inslag som ”paketering” av kommunikationen i form av namn på förslag och begrepp som förekommer oftare inom Allianssamarbetet än inom regeringen eller övriga oppositionspartier.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/46715
Collections
  • Masteruppsatser
View/Open
gupea_2077_46715_1.pdf (1.278Mb)
Date
2016-09-08
Author
Åkerström, Kimberly
Keywords
Medialisering
medielogik
politisk kommunikation
Series/Report no.
Examensarbete
MS22
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV