Mening och yta - Analys av redigeringsmönster i gymnasisters skrivande
Sammanfattning
Syftet med studien är att undersöka skillnader i redigeringsmönster hos skribenter på
gymnasiet samt hur dessa redigeringsmönster påverkas av kamratrespons. Det långsiktiga
målet med undersökningen är att lärare får en bättre förståelse för hur starka respektive svaga
elever redigerar text och att de använder sig av dessa kunskaper till att utforma en bättre
skrivundervisning.
Materialet har samlats in i samband med en VFU-period på ämneslärarprogrammet.
Deltagarna i studien skrev texterna som undersöktes i Google Drive vilket innebär att texterna
sparas automatiskt varje minut. Denna metod ger en detaljerad ändringshistorik att undersöka.
Jag har studerat alla redigeringar och delat in dem i olika kategorier. I denna kvalitativa studie
har jag utgått ifrån två olika teoretiska modeller av skrivande (se Hayes & Flower, 1980 samt
Chenoweth & Hayes, 2001) i analysen av resultaten.
Resultaten visar att de starka eleverna har lika strategier under skrivprocessen. De klarar av att
redigera sin text på en global nivå såväl som på en lokal nivå. En gemensam strategi för de
starka skribenterna är att de stannar upp, läser om och redigerar i olika delar av texten under
skrivandets gång vilket tyder på att de utvärderar sig själva och planerar sitt skrivande. De
starka skribenterna tycks lättare göra bruk av kamratrespons än vad de svagare skribenterna
tycks kunna. I enighet med tidigare forskning har svaga skribenter svårigheter att komma ur
ett lokalt fokus. De gör redigeringar i det senast skrivna och tycks inte se texten i sin helhet.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2016-09-09Författare
Öberg-Winge, Ina
Nyckelord
revidering
redigering
redigeringsmönster
skrivprocesser
Serie/rapportnr.
VT16-1150-005-LGSV1A
Språk
swe