Värdering av småbolag
Abstract
Bakgrund och problem
Under de senaste åren har antalet börsnoterade småbolag ökat markant. Nya småbolag noteras
i förstahand på någon av de mindre börslistorna, NGM Equity eller Aktietorget. Främsta
anledningen till att mindre bolag väljer att börsnotera sig är för att få tillgång till riskkapital.
Befintliga värderingsmodeller är anpassade och formade efter kriterier som småbolag inte kan
uppfylla. De största problemen vid värdering av småbolag är att de har kort historisk, ofta
negativt kassaflöde, unik produkt och därmed dålig informationstillgänglighet.
Syfte
Författarna vill klarlägga de problem som uppstår när mindre bolag värderas. För att tydligt
illustrera problemen för läsaren genomförs en värdering av ett stort bolag för att visa vilka
skilda förutsättningar småbolag och större bolag har vid företagsvärdering. Efter att de tre
värderingsmodellerna är testade skall författarna ange en/flera värderingsmodell/er som passar
bäst till respektive företag och beskriva varför.
Metod
Författarna kommer att använda sig av tre värderingsmodeller som är välkända inom
finansbranschen. Innan värderingen av de tre företagen genomförs kommer författarna att
välja ut de värdedrivande faktorer som skall fungera som inputs vid varje
värderingsgenomförande. Till författarnas hjälp har de haft kontakt med Carnegie och
Kaupthing bank, dit författarna vänt sig med frågor och för att få feedback på utförda
analyser.
Slutsats
En värdering av ett småbolag är genomgående svår därför att informationstillgänglighen är
dålig. Enligt författarnas studie förefall det lämpligt att dela upp småbolag i två olika grupper.
Grupp ett, ”företag med befintlig försäljning” och grupp två, ”företag utan försäljning”.
Småbolagen värderas utifrån olika värderingsmodeller beroende på vilken grupp de tillhör.
Degree
Student essay
Date
2007-08-22Author
Tullborg, Andreas
Lundgren, Johan
Series/Report no.
Industriell och finansiell ekonomi
06/07:19
Language
swe