• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Värdering av småbolag

Sammanfattning
Bakgrund och problem Under de senaste åren har antalet börsnoterade småbolag ökat markant. Nya småbolag noteras i förstahand på någon av de mindre börslistorna, NGM Equity eller Aktietorget. Främsta anledningen till att mindre bolag väljer att börsnotera sig är för att få tillgång till riskkapital. Befintliga värderingsmodeller är anpassade och formade efter kriterier som småbolag inte kan uppfylla. De största problemen vid värdering av småbolag är att de har kort historisk, ofta negativt kassaflöde, unik produkt och därmed dålig informationstillgänglighet. Syfte Författarna vill klarlägga de problem som uppstår när mindre bolag värderas. För att tydligt illustrera problemen för läsaren genomförs en värdering av ett stort bolag för att visa vilka skilda förutsättningar småbolag och större bolag har vid företagsvärdering. Efter att de tre värderingsmodellerna är testade skall författarna ange en/flera värderingsmodell/er som passar bäst till respektive företag och beskriva varför. Metod Författarna kommer att använda sig av tre värderingsmodeller som är välkända inom finansbranschen. Innan värderingen av de tre företagen genomförs kommer författarna att välja ut de värdedrivande faktorer som skall fungera som inputs vid varje värderingsgenomförande. Till författarnas hjälp har de haft kontakt med Carnegie och Kaupthing bank, dit författarna vänt sig med frågor och för att få feedback på utförda analyser. Slutsats En värdering av ett småbolag är genomgående svår därför att informationstillgänglighen är dålig. Enligt författarnas studie förefall det lämpligt att dela upp småbolag i två olika grupper. Grupp ett, ”företag med befintlig försäljning” och grupp två, ”företag utan försäljning”. Småbolagen värderas utifrån olika värderingsmodeller beroende på vilken grupp de tillhör.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/4710
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
0607.19.pdf (436.7Kb)
Bilagor 0607.19.pdf (353.9Kb)
Datum
2007-08-22
Författare
Tullborg, Andreas
Lundgren, Johan
Serie/rapportnr.
Industriell och finansiell ekonomi
06/07:19
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV