Show simple item record

dc.contributor.authorGomér, Jennie
dc.date.accessioned2016-09-15T11:51:25Z
dc.date.available2016-09-15T11:51:25Z
dc.date.issued2016-09-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/47109
dc.descriptionSwedish schools have in recent decades become more positive to digital media. With the introduction of the 1:1 computer, one laptop per child, new situations arise surrounding the use of an educational tool that is brought home every day and may be used at leisure. There is not much research on how computer affects the parents in the home environment. This study aims to highlight parents’ perspectives on 1:1 computing, how parents communicate, and how they limit the use of' digital media and how parents experience their children's digital use with a 1:1 computer as another available educational tool. The interaction around the 1:1 computer will be explored with the socio-cultural perspective as a basis. Previous research has shown that parents' approaches to digital knowledge varies. How do parents communicate with and set limits for their children in different contexts, and especially when using digital media? Individuals’ ages and backgrounds can affect how they perceive their own and others' knowledge surrounding the digital device and its use. To get information from parents about their perspective, they participated in semi-structured interviews regarding children's use of digital media since they received a 1:1 computer and how it has affected the home. The material has been transcribed verbatim and a thematic analysis has been carried out, and the material has since been discussed with previous research as a background. The results in this study show that the parents in the study are communicating with their children about how the computers should be used. Some children need additional rules and limitations, others manage their use without support. Positive results in school achievements, increased subject knowledge and goal achievement is not mentioned by the parents. To communicate about children's computer use is important to reduce the risks for the children. The result show that communication about the use of 1:1 computers helps provide education about digital literacy for parents and children.sv
dc.description.abstractDen svenska skolan har de senaste årtiondena blivit mer positiv till digitala medier. Med införandet av 1:1 datorer, en dator till varje elev, kommer nya situationer kring datoranvändningen. Den är ett pedagogiskt redskap men tas med hem varje dag och får användas på fritiden. Forskning om hur datorn påverkar föräldrarna i hemmet är svår att hitta. Den här studien syftar till att belysa föräldrarnas perspektiv på 1:1 datorer, hur föräldrarna upplever barnens digitala användning med 1:1 datorn som ett av de redskap som finns tillgängliga och hur föräldrar kommunicerar och gränssätter användningen av digitala medier. Samspelet runt 1:1 datorn kommer att utforskas med det sociokulturella perspektivet som grund. Tidigare forskning visar att föräldrarnas syn på digital kunskap varierar. Hur kommunicerar föräldrar med och sätter gränser för sina barn i olika sammanhang och speciellt vid användningen av digitala medier? Olika personers bakgrund och ålder kan påverka hur de uppfattar sin egen och andras kunskap kring digitala redskap och dess användning. För att få information från föräldrarna om deras perspektiv har de deltagit i semistrukturerade intervjuer kring barnens användning av digitala medier sedan de fått 1:1 datorer och hur det har påverkat hemmet. Materialet har transkriberats ordagrant och en tematisk analys har genomförts, varpå materialet har diskuterats med tidigare forskning som stöd. Resultatet visar att föräldrarna i studien kommunicerar med sina barn kring hur datorerna ska användas. En del barn behöver ha kompletterande gränssättningar, andra klarar sin användning utan stöd. Skolarbete såsom ökade ämneskunskaper och måluppfyllelse nämns inte av föräldrarna. Tidigare forskning visar att kommunikation kring barnens datoranvändning är viktig för att minska riskerna med datoranvändning för barnen. I resultatet framkommer att kommunikationen kring användningen av 1:1 datorerna ger lärande kring digital kunskap för både föräldrar och barn.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2016:157sv
dc.subject1:1 datorsv
dc.subjectdigital kunskapsv
dc.subjectgränssättningsv
dc.subjectföräldraperspektivsv
dc.subjectsociokulturellt lärandesv
dc.titleDigitalisering i hemmet Föräldrarnas perspektiv på kommunikation och gränssättning efter att barnen försetts med 1:1 datorsv
dc.title.alternativeDigitalization in the home environment Parents' perspectives on communication and boundary setting after their children received a 1:1 computersv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentInstitutionen för tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentDepartment of Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record