iPad en kommunikationsbrygga till inkludering? – En studie om ett Skoldatateks insatser kring nyanlända elever
iPad – A communications bridge to inclusion? - A study on a Skoldatateks efforts around newly arrived pupils
Abstract
Att ta emot nyanlända elever, som inte behärskar det svenska språket, har blivit en allt vanligare uppgift i den svenska skolan. En framgångsfaktor är att de nyanlända elevernas första möte med den svenska skolan blir positiv då det är avgörande för den fortsatta skolgången. Vår studie riktar in sig på de möjligheter till kommunikation och inkludering för nyanlända elever i år 7-9 som den digitala tekniken kan erbjuda. Studien syfte är att undersöka om Skoldatatekets riktade utbildningsinsatser främjar nyanlända elevers kommunikation och inkludering. Metoden för studien är kvantitativa observationer av nyanlända elever tillsammans med kvantitativa enkäter med inslag av kvalitativa frågor till pedagoger som undervisar nyanlända elever i år 7-9.
Forskning visar att IKT är ett kraftfullt verktyg att använda i lärandemiljön som bidrar till att lära sig svenska men även för ta del av innehåll på sitt eget modersmål. Skoldatatekets insatser har enligt de tillfrågade pedagogerna haft en positiv inverkan och gett pedagogerna ökad kunskap om hur appar och webbresurser kan användas i de nyanlända elevernas lärandemiljö. De pedagoger som fått ta del av Skoldatatekets riktade insatser kring nyanlända elever känner sig trygga med och har adekvata kunskaper att använda IKT i undervisningen.
En inkluderande skolgång är ett effektivt sätt att bygga solidaritet mellan elever. Den kommunikativa delen är en viktig del som ökar inkludering genom att ge den nyanlända eleven en förmåga att kommunicera och kunna delta i gemensamma beslut. Studien visar att både de nyanlända eleverna och pedagoger använder sig av iPad i sin kommunikation, främst för översättning.
Degree
Student essay
Other description
Receiving newly arrived pupils who do not speak Swedish have become an increasingly common task in Swedish schools. It is critical that the first meeting with the Swedish school will be a positive experience in order to facilitate a successful start in the education system. Our study focuses on the opportunities offering by communication via digital technology for the inclusion of newly arrived pupils in years 7-9. The study aims to investigate whether Skoldatatekets educational technology promotes communication and inclusion among newcomers. The study included quantitative observations of newly arrived students in addition to quantitative surveys, with elements of qualitative questions, for educators who teach newly arrived pupils in school-years 7-9. Research shows that ICT is a powerful tool to use in the learning environment that helps in the acquisition of Swedish whilst also including content in their own language. Skoldatatekets efforts had a positive impact. Teachers also reported a better understanding of how apps and web resources can be used to increase learning for newly arrived students'. The educators who had access to Skoldatatekets resources for newly arrived pupils felt more secure when they had adequate knowledge about how to implement IT in the classroom. An inclusive education is an effective way to build unity among students. Communication plays an important role in promoting inclusion by providing the newly arrived students with the ability to express themselves and participate. The study also shows that both educators and newly arrived students used their iPads for communication, however for translation.
Date
2016-09-15Author
Lindskog, Camilla
Pettersson, Helen
Keywords
Skoldatatek
nyanlända elever
skolutveckling
digitala verktyg
iPad
inkludering
kommunikation
undervisning
likvärdighet
pedagoger
Series/Report no.
2016:161
Language
swe