dc.contributor.author | Rönngren, Christer | |
dc.date.accessioned | 2016-09-15T13:17:34Z | |
dc.date.available | 2016-09-15T13:17:34Z | |
dc.date.issued | 2016-09-15 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/47120 | |
dc.description | Introduction
The Swedish National curriculum from 2011 requires that all students should develop digital skills (Skolverket, 2011a). The teachers have no longer a choice but to include ICT tools in their teaching. In no other way can the goal of digital skills among the students be achieved.
Aim
The purpose of the study is to get an overview of what contemporary Swedish research in primary and lower secondary schools have revealed concerning the conditions of teaching changes in the classrooms where ICT tools are being used.
Research question
What does contemporary Swedish research in primary and lower secondary schools reveal about how the conditions for teaching changed when ICT tools are being used in teaching?
Method
The essay is to be regarded as a research review. The method consists of a mixture of general and systematic literature review and meta-synthesis.
Theoretical Framework
The data, based on recent research conducted in the Swedish primary and lower secondary schools, has been analysed by a qualitative inductive content analysis. The results have been correlated to the theoretical framework TPACK (Technological Pedagogical Content Knowledge).
Results
The analysis shows four overall condition changes for the implementation of teaching arising from the ICT tools used in teaching. The four conditions are: customize lesson planning for the impact the ICT tools have on teaching, develop students literacy and digital skills, loosen up the control of teaching activities without losing focus on learning goals and develop a digital mindset.
The study's anticipated impact on teaching practice
The review can be a support for those teachers that already included ICT tools in teaching by helping them finding word for that they can see and observe in their own classroom. The review may also provide support for teachers who are not yet using ICT tools in their teaching. The review also helps to identify condition changes resulting from the ICT tools being used in teaching. From that knowledge teachers can work to develop their own skills and competences in relation to the new conditions. | sv |
dc.description.abstract | Inledning
Grundskolans läroplan från 2011 ställer krav på att alla elever ska utveckla digital kompetens (Skolverket, 2011a). Skolan och lärarna har inte längre något val än att inkludera IKT-verktyg i undervisningen. På något annat sätt kan sannolikt inte målet om elevernas digitala kompetens uppnås.
Syfte
Syftet med studien är att få en översikt av vad aktuell svensk forskning i grundskolan påvisat beträffande hur villkoren för undervisningens utformning förändras i klassrum där IKT-verktyg använts i undervisningen.
Frågeställning
Vad säger svensk forskning i grundskolan om hur villkoren för undervisningens utformning förändrats när IKT-verktyg börjar användas i undervisningen?
Metod
Uppsatsen är att betrakta som en forskningsöversikt. Metoden utgörs av en blandning av allmän- och systematisklitteraturstudie samt metasyntes.
Analysmetod och teori
Datamaterialet, som bygger på aktuell forskning utförd i svensk grundskola, har analyserats genom kvalitativ induktiv innehållsanalys. Resultatet har korrelerats mot det teoretiska ramverket TPACK (Technological Pedagogical Content Knowledge).
Resultat
I resultatanalysen framkommer fyra övergripande villkorsförändringar för undervisningens genomförande som följer av att IKT-verktyg används i undervisningen. De fyra villkoren är: anpassa lektionsplaneringen efter IKT-verktygens inverkan, utveckla elevernas literacykunskaper och digitala kompetens, släppa kontrollen över genomförandet men fortsätta leda elevernas lärande och utveckla ett digitalt mindset.
Studiens förväntade påverkan på lärarpraktiken
Kunskapsöversikten kan utgöra ett stöd för de lärare som redan inkluderat IKT-verktyg i undervisningen genom att med forskningens hjälp sätta ord på vad de själva kan observera i klassrummet. Kunskapsöversikten kan även utgöra ett stöd för de lärare som ännu inte inkluderat IKT-verktyg i undervisningen. Genom att kunskapsöversikten hjälper till att identifiera de villkorsförändringar som följer av att IKT-verktyg används i undervisningen kan lärare arbeta med att utveckla sin egen kompetens i förhållande till de nya villkoren. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2016:163 | sv |
dc.subject | IKT | sv |
dc.subject | IKT-verktyg | sv |
dc.subject | en-till-en | sv |
dc.subject | undervisning | sv |
dc.subject | villkor | sv |
dc.subject | grundskola | sv |
dc.title | Hur har villkoren för undervisningen förändrats i klassrum där IKT-verktyg används? En kunskapsöversikt baserad på svensk forskning i grundskolan | sv |
dc.title.alternative | How have the conditions for teaching changed in classrooms where ICT tools are used? A review based on Swedish research in primary and lower secondary school | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | Institutionen för tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | Department of Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Student essay | |