Show simple item record

dc.contributor.authorLarsson, Viktor
dc.contributor.authorGårdelöv, Filip
dc.date.accessioned2016-09-15T14:06:42Z
dc.date.available2016-09-15T14:06:42Z
dc.date.issued2016-09-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/47124
dc.descriptionI dessa dagar är det vida känt att den tillgängliga informationen inom en organisation bara ökar. Att på ett framgångsrikt sätt dra nytta av den informationen är en stor utmaning. Den här studien ämnar bidra med djupare kunskap kring Enterprise Search, i.e. hur organisationer ser på frågor som handlar om hur intern sökning av information hanteras. Det finns en avsaknad av forskning som adresserar området strategier för Enterprise Search i allmänhet. Studien har sin utgångspunkt i tidigare studier som gjorts gällande strategier för informationssystem och föreslår ett ramverk vilket kan användas för djupare analys beträffande strategier för Enterprise Search. Nio intervjuer med organisationer av olika storlek genomfördes för att samla in data och ny kunskap till det outforskade området Enterprise Search ur ett strategiskt perspektiv. Studien bidrar med ett teoretiskt ramverk för hur organisationer kan tillmötesgå Enterprise Search på ett strategiskt sätt och vår studie visar att strategier gällande Enterprise Search är betydelsefulla för organisationer i deras arbete med dessa frågor samtidigt som de påverkar organisationers mognadsgrad. Vår studie visar att om en organisation har en strategi för Enterprise Search eller på något sätt jobbar strategiskt med dessa frågor kan det ha signifikanta positiva effekter. Vi kan emellertid konstatera att termen strategi i sig själv är vag, icke desto mindre för Enterprise Search, och strategiska krafttag behöver nödvändigtvis inte finnas nedskrivna på ett papper för att bidra med nytta inom en organisation.sv
dc.description.abstractNowadays, it is widely known that the available information in an organization only increases. To successfully absorb and exploit that information is a challenge of major proportion. This study aims to contribute with deeper knowledge in regards to Enterprise Search, i.e. how companies work and look upon issues related to how internal search issues are managed. In the past, there is a lack of research addressing strategies for Enterprise Search in general. This study draws upon previous work regarding Information Systems-strategies and proposes a framework which can be used for deeper analysis of Enterprise Search-strategies. Nine interviews with organizations of various sizes were conducted in order to gather data and new knowledge to the unexplored research area of Enterprise Search from a strategic perspective. The study contributes with a theoretical framework for how organizations could approach enterprise search strategically. Our study shows that strategies regarding Enterprise Search are important for organization in their work with these issues and have an impact on the level of maturity of the organization. Our study shows that having a strategy or to strategically work with Enterprise search has significant positive effects. However, we can also conclude that strategy is a diffuse term in itself, nonetheless for enterprise search, and the strategic efforts must not have been written down in print to achieve its positive benefits.sv
dc.language.isoengsv
dc.relation.ispartofseries2016:067sv
dc.subjectenterprise searchsv
dc.subjectorganizationssv
dc.subjectstrategysv
dc.subjectsearch strategysv
dc.subjectinformationsv
dc.titleOrganizations and Enterprise Search: a Strategic Perspectivesv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentInstitutionen för tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentDepartment of Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeMaster theseseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record