Framgångsfaktorer för ledning av semi-virtuella team En studie av en global, komplex industriell organisation med säte i Sverige
Key factors for success for management of semi-virtual teams A study of a global, complex industrial organization with base in Sweden
Sammanfattning
Syftet med vår rapport är att identifiera de framgångsfaktorer som behövs beaktas vid ledning av semi-virtuella team. Vi definerar semi-virtuell team som en hybrid mellan lokala- och virtuella team. Vi har genomfört vår empriska undersökning på en komplex global industriell organisation, med säte i Sverige. Det teoretiska ramverk vi använt definerar vilka framgångsfaktorer som identifierats för ledning av semi-virtuella team. Vi jämför de teoretiska framgångsfaktorerna med våra empiriska slutsatser, och kan på detta sätt se huruvida de teoretiska framgångsfaktorerna uppfylls. Vi kan se att våra identifierade framgångsfaktorer stöjds av vår empiri, samt att vi själva identifierat ett antal framgångsfaktorer som vi inte funnit i teorin; Det är viktigt att samtliga teammedlemmar kommunicerar likformigt; virtuellt. Det är även viktigt att säkerställa att informell kommunikation kan ske, särskilt mellan de virtuella teammedlemmarna. Man måste även kunna managera undergrupperingar inom team, och ta hand om lärandet. Slutligen måste teamledare ha möjlighet att påverka teammedlemmarnas kompetens eller egenskaper.
Examinationsnivå
Master theses
Övrig beskrivning
The purpose with this report is to identify the key-factors for success that needs to be taken into account when leading a semi-virtual team. We define a semi-virtual team as a hybrid between local- and virtual tams. We have conducted our empirical research on a complex global industrial organization, with it’s headquarter in Sweden. The by us used theoretical framework defines what keyfactors for success should be taken into account when managing a semi-virtual team. We then compare the theoretical keyfactors for success with our empirical findings, and will by this be able to see if the theoretical are supported in our empirical findings. Se can conclude that our identified keyfactors for success are fully supported by our empricial findings, and we have also identified som additional findings. All teammembers needs to communicate in the same way; virtual. Ice-breakers and establishing of personal realtions between both local- and virtual teammembers are important. Ensure that informal communicaiton are possible, with focus between the virtual teammembers. Managing sub-groups in the team, and ensure tha the learning is taken care of. Teammanager has the possility to affect the competens and charactaristics of the teammembers.
Datum
2016-09-15Författare
Otrel, Christian
Holmberg, Lars
Nyckelord
Komplexa organisationer
teamsamarbete
virtuella team
lokala team
semi-virtuella team
ledning
Serie/rapportnr.
2016:006
Språk
swe