Visa enkel post

dc.contributor.authorChristiansson, Ann-Sofie
dc.contributor.authorClaesson, Malin
dc.date.accessioned2016-09-16T12:12:58Z
dc.date.available2016-09-16T12:12:58Z
dc.date.issued2016-09-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/47227
dc.descriptionBackground: Day surgery is well established in the western parts of the world and many patients pass the surgery unit each day. According to the Patient Act the patient should among other things, be informed about the methods available for examination and treatment, the expected care process, and how risks and complications can be avoided. The patients receieve a lot of information within a short period of time and might experience difficulties comprehending the information. Previous studies have shown that patients are satisfied with the perioperative care that has been given, but that there are shortcomings with the provided information. Objective: The aim of this study is that from a patient perspective evaluate the perioperative information in connection with receiving a brachial plexus block in ambulatory surgery. Method: This is a quauntitative, cross-sectional survey with a questionnaire as data collection method. The patients had undergone orthopedic day surgery of the upper extremity. Results: The response rate was 65 %, of witch slightly more were men than women, and a majority aged 40-65 years. The results presented based on the survey question areas; the timeing of information, the content of information, participation in the choice of analgesia, satisfaction with information and the respondents' proposals for improvement. The patients wanted to receive both oral and written preoperative information regarding the obtaining of a brachial plexus block, before the day of surgery. The patients´ lacked information about the effect and potential risks of the block and being involved in the choice of the particular form of anesthesia. Conclusion: The day surgery patients demands knowledge and information to manage their care at home, they value both oral and written information. A large proportion of patients responded that they could not comprehend the provided information, which suggests that the individualized information needs to be improved. Nevertheless the patients were generally satisfied with the information they received in connection with the brachial plexus block.sv
dc.description.abstractBakgrund: Den dagkirurgiska verksamheten är väl etablerad i västvärlden och patientflödet är högt igenom verksamheten. Enligt patientlagen skall patienten erhålla information om de metoder som finns för undersökning, det förväntade vårdförloppet och hur risker och komplikationer kan undvikas. Patienten erhåller mycket information under kort tid och kan ha svårt att ta den till sig. Tidigare studier har visat att patienterna ofta är nöjda med den perioperativa vården men att det finns brister i samband med given information. Syfte: Syftet är att utifrån ett patientperspektiv utvärdera perioperativ information i samband med brachial plexusblockad vid dagkirurgi. Metod: Studien har en kvantitativ design och genomfördes som en tvärsnittsstudie med enkät som datainsamlingsmetod. Patienterna hade genomgått dagkirurgiska ortopediska ingrepp i övre extremitet. Resultat: Svarsfrekvensen uppgick till 65 % och patienterna var företrädesvis i åldern 40-65 år med något högre andel män än kvinnor. Resultatet presenteras utifrån enkätens frågeområden; tidsaspekt för information, informationens innehåll, delaktighet i beslut om analgesi, nöjdhet med information samt informanternas förslag på förbättring. Patienterna önskade få både muntlig och skriftlig preoperativ information angående erhållandet av brachial plexusblockad, innan operationsdagen. De saknade information om blockadens effekter och risker samt att vara delaktig i beslutet angående anestesiform. Slutsats: Dagkirurgiska patienter efterfrågar information som ger kunskap för att kunna hantera egenvården i hemmet och de värdesätter både muntlig och skriftlig information. Stor andel av patienterna i studien uppgav att de inte förstod given information, vilket vittnar om att den individanpassade informationen behöver förbättras. Överlag var patienterna ändå nöjda med informationen de fick i samband med sin plexusblockad.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectdagkirurgi, perioperativ, information, kunskap, plexusblockad, delaktighet, upplevelsersv
dc.subjectday surgery, perioperative, information, knowledge, plexus block, participation, experiencessv
dc.titleDagkirurgiska patienters upplevelser av perioperativ information i samband med brachial plexusblockadsv
dc.title.alternativeAmbulatory patients´experiences of perioperative information related to brachial plexus blocksv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post