Kommunikation – en del av sjuksköterskans vardag
Communication- a Part of a Nurse´s Every day life
Sammanfattning
Introduktion: Kommunikation betyder att göra något tillsammans, ha förbindelse med eller
göra någon annan delaktig i något. Kommunikation kan ha som mål att reducera ovisshet,
utveckla relationer samt att ge patient och närstående en rörelseinriktning. En del av
kommunikationen sker på icke-verbal väg. Socialstyrelsen säger i sin kompetensbeskrivning att
en del av sjuksköterskans ansvarsområde är bemötande, information och undervisning, en av
delkompetenserna är att ha förmåga till att kommunicera med patient, närstående, personal och
andra på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt.
Syfte: Att belysa kommunikationen mellan sjuksköterska och patient/närstående i onkologisk
vård samt att se hur man kan förbättra kommunikationen hos sjuksköterskor
Metod: Litteraturgenomgång. Artiklarna är sökta via CINAHL och PUBMED
Resultat: Patienter och sjuksköterskor upplevde sjuksköterskans arbetsbelastning som en
svårighet för bra kommunikation. Sjuksköterskorna tyckte att teamets inbördes kommunikation
kunde vara ett hinder för kommunikationen, ex när inte alla vet samma sak. Sjuksköterskorna
ansåg att de behövde mer utbildning och stöd i svåra samtal.
Diskussion
Sociokulturella skillnader försvårar kommunikationen, vilket ställer större krav på att
sjuksköterskan frågar patient/närstående med eller utan tolk hur de vill ha vården och att
sjuksköterskan litar på att familjen vet hur dem vill ha det. Många ansåg att personalens
inbördes kommunikation kunde vara både ett hinder och en styrka, beroende på om alla var
involverade eller inte. Här gäller det att man titta på sin egen arbetsplats för att se hur
personalen samarbetar. I flera av artiklarna framkommer det att arbeta med svårt sjuka patienter,
deras närstående och deras känslor är ett område som försvårar kommunikationen. Att lära sig
att förhålla sig på ett bra sätt till andra människors lidande är en viktig arbetsuppgift för oss ute i
den kliniska vardagen, det räcker inte att ge utbildning under studietiden utan det måste fortsätta
hela yrkeslivet på olika sätt. Det går inte att härbärgera alla känslor själv, man behöver hjälp
med att få sätta ord på känslorna.
Slutsats: Att kommunikation är en viktig del av sjuksköterskans ansvarsområde som innefattar
olika kompetenser. Det är ett ämne som många sjuksköterskor upplever att de saknar utbildning
och tillräcklig kompetens inom. Arbetsbelastningen kan utgöra en risk att inte hinna eller inte att
vilja se patientens behov. Ett framtida forskningsområde är att se sjuksköterskans strategier vid
hög arbetsbelastning i relation till hennes förmåga till kommunikation kring patientens behov
Examinationsnivå
C-uppsats
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007-09-07Författare
Norlander, Lotta
Nyckelord
kommunikation
sjuksköterska-patient
Språk
swe