• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kommunikation – en del av sjuksköterskans vardag

Communication- a Part of a Nurse´s Every day life

Sammanfattning
Introduktion: Kommunikation betyder att göra något tillsammans, ha förbindelse med eller göra någon annan delaktig i något. Kommunikation kan ha som mål att reducera ovisshet, utveckla relationer samt att ge patient och närstående en rörelseinriktning. En del av kommunikationen sker på icke-verbal väg. Socialstyrelsen säger i sin kompetensbeskrivning att en del av sjuksköterskans ansvarsområde är bemötande, information och undervisning, en av delkompetenserna är att ha förmåga till att kommunicera med patient, närstående, personal och andra på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt. Syfte: Att belysa kommunikationen mellan sjuksköterska och patient/närstående i onkologisk vård samt att se hur man kan förbättra kommunikationen hos sjuksköterskor Metod: Litteraturgenomgång. Artiklarna är sökta via CINAHL och PUBMED Resultat: Patienter och sjuksköterskor upplevde sjuksköterskans arbetsbelastning som en svårighet för bra kommunikation. Sjuksköterskorna tyckte att teamets inbördes kommunikation kunde vara ett hinder för kommunikationen, ex när inte alla vet samma sak. Sjuksköterskorna ansåg att de behövde mer utbildning och stöd i svåra samtal. Diskussion Sociokulturella skillnader försvårar kommunikationen, vilket ställer större krav på att sjuksköterskan frågar patient/närstående med eller utan tolk hur de vill ha vården och att sjuksköterskan litar på att familjen vet hur dem vill ha det. Många ansåg att personalens inbördes kommunikation kunde vara både ett hinder och en styrka, beroende på om alla var involverade eller inte. Här gäller det att man titta på sin egen arbetsplats för att se hur personalen samarbetar. I flera av artiklarna framkommer det att arbeta med svårt sjuka patienter, deras närstående och deras känslor är ett område som försvårar kommunikationen. Att lära sig att förhålla sig på ett bra sätt till andra människors lidande är en viktig arbetsuppgift för oss ute i den kliniska vardagen, det räcker inte att ge utbildning under studietiden utan det måste fortsätta hela yrkeslivet på olika sätt. Det går inte att härbärgera alla känslor själv, man behöver hjälp med att få sätta ord på känslorna. Slutsats: Att kommunikation är en viktig del av sjuksköterskans ansvarsområde som innefattar olika kompetenser. Det är ett ämne som många sjuksköterskor upplever att de saknar utbildning och tillräcklig kompetens inom. Arbetsbelastningen kan utgöra en risk att inte hinna eller inte att vilja se patientens behov. Ett framtida forskningsområde är att se sjuksköterskans strategier vid hög arbetsbelastning i relation till hennes förmåga till kommunikation kring patientens behov
Examinationsnivå
C-uppsats
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/4744
Samlingar
  • C-uppsatser (- 2009)
Fil(er)
norlander.pdf (219.0Kb)
Datum
2007-09-07
Författare
Norlander, Lotta
Nyckelord
kommunikation
sjuksköterska-patient
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV