Samarbete mellan IT-avdelning och verksamhet- en litteraturstudie om hinder och möjliggörare för IT-alignment
Collaboration between IT department and business a literature review about inhibitors and enablers of IT alignment
Abstract
En effekt av att skolor i allt större utsträckning baserar sin verksamhet på digitala verktyg är att verksamheten knyts närmare IT-avdelningen då den blir beroende både av funge-rande drift och support, men ett också ett nära samarbete för att kunna kommunicera sina behov och få dem tillgodosedda. Olika perspektiv och dålig insyn i varandras verksam-heter har gjort att kommunala skolverksamheter och IT-avdelningar inte alltid strävar efter samma mål något som även påverkar resultatet av de satsningar som görs.
Arbetets syfte är att, genom en litteraturstudie med kvalitativ ansats, få vetenskapligt stöd för vad som främjar och stärker samarbete mellan IT-avdelning och verksamhet. Fråge-ställningarna har som utgångspunkt att identifiera hinder och problem samt finna möjlig-görare för samarbete. Litteraturstudien utgår från forskning, teorier och ramverk inom IT-alignment, dvs. hur väl IT-strategi och verksamhetsstrategier kan överensstämma med varandra och hur IT på så sätt kan skapa värde och konkurrensfördelar åt organisationen.
Resultatet, som sammanställts genom metasyntes, visar att lösningen ligger i gemen-samma noder där IT-avdelning och verksamhet strålar samman för att mötas, diskutera, planera samt skapa gemensamma strategier och mål, både formellt och informellt - och framför allt både på lednings- och operationell nivå. Dessa noder är inget som uppstår av sig själv utan är ett resultat av en god styrning och struktur som genomsyrar hela organi-sationen, oavsett nivå. Som växande användaraktörer har skolverksamheter ett behov av att hantera dessa problem och utveckla ett samarbete som också uppnår de syften som finns med att digitalisera svenska skola; likvärdighet, förbättrade resultat och effektivise-rad verksamhet.
Degree
Student essay
Other description
An effect of schools increasingly base their activities on digital tools is that schools are more closely linked to the IT department as they depend on functioning service and sup-port, but also a close collaboration in order to communicate their needs and having them met. Different perspectives and poor insight of each other’s domains have made school activities and IT departments to not always share the same objectives which also affect the outcome of the investments being made.
The purpose of this thesis is to, through a literature review with a qualitative approach, find scientific evidence for what supports and strengthens cooperation between IT de-partments and business. The research questions seek to identify inhibitors and problems as well as finding enablers for collaboration. The literature review is based on research, theories and frameworks within IT alignment, i.e. how well the IT strategy and business strategies can be aligned with each other and how IT can create value and competitive advantage to the organization.
The results, compiled by meta synthesis, shows that the solution lies in joint nodes where the IT department and business come together to meet, discuss, plan and create common strategies and objectives, both formal and informal - and above all, at both strategic and operational level. These nodes are not emerging on their own but are the effect of a com-petent governance and structure that permeates the entire organization, regardless of or-ganizational level. As a growing community of stakeholders, schools need to address these problematics and develop a partnership that also achieves the aims of digitizing Swedish schools; equivalence, enhanced performance and improved operational efficien-cy.
View/ Open
Date
2016-09-20Author
Sanderberg, Carolina
Keywords
business IT alignment
IT-avdelning
skola
verksamhet
IT
samarbete
hinder
möjliggörare
framgångsfaktorer
1:1
Series/Report no.
2016:164
Language
swe