Show simple item record

dc.contributor.authorIsgren, Catarina
dc.date.accessioned2016-09-20T11:44:48Z
dc.date.available2016-09-20T11:44:48Z
dc.date.issued2016-09-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/47522
dc.descriptionThis master's thesis focuses on digital literacy in adult education. Through a qualitative interview teachers perceptions of digital competence in education are investigated. Seven teachers who teach at the secondary level in Komvux in Lund answered questions from an interview guide. A thematic analysis is then carried out and the results are summarized. Teachers at Komvux in Lund describe different factors that can affect how they relate to digital competence in the teaching situation. What emerges clearly is that the heterogeneity of student groups in adult education and lack of access to digital equipment give fewer opportunities to develop the digital competence needed to achieve the goals listed in the governing documents for digital competence in adult education. This is also affected by the teachers' digital competence and view on this concept. The national IT strategy has been published during the implementation of the study and its impact on the development of digital competence in adult education has also been discussed with the teachers that were interviewed. The visions and actions the National Agency for education believes to be carried out in adult education fits well with the teachers' perceptions of what is needed to be done to provide better conditions for equal education in all types of schools in Sweden.sv
dc.description.abstractDenna magisteruppsats sätter fokus på digital kompetens inom vuxenutbildning. Genom en kvalitativ intervjustudie har lärares upplevelser av digitala kompetens i undervisningen undersökts. Sju lärare som undervisar på gymnasial nivå på Komvux i Lund har svarat på frågor utifrån en intervjuguide. Därefter har en tematisk analys genomförts och resultatet sammanfattats. I resultatet beskriver lärarna olika faktorer som kan påverka hur man förhåller sig till digital kompetens i undervisningssituationen. Det framkommer tydligt att heterogeniteten i elevgrupper på Komvux i Lund och bristen på tillgång till digital utrustning ger sämre förutsättningar att utveckla den digitala kompetens som behövs för att nå upp till de mål som finns i styrdokumenten för vuxenutbildningen när det gäller digital kompetens. Dessutom påverkar lärarnas digitala kompetens och syn på detta begrepp undervisingssituationen och då även elevernas digitala kompetens. Den nationella ITstrategin publicerades under studiens genomförande och dess påverkan på utvecklingen av digital kompetens på Komvux har också diskuterats med de intervjuade lärarna. De visioner och åtgärder som Skolverket anser ska genomföras inom vuxenutbildningen stämmer väl överens med lärarnas upplevelser av vad som behövs göras för att ge bättre förutsättningar för en likvärdig utbildning inom alla skolformer i Sverige.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2016:159sv
dc.subjectDigital kompetenssv
dc.subjectlärares upplevelsesv
dc.subjectvuxenutbildningsv
dc.subjectKomvuxsv
dc.subjectdigitaliseringsv
dc.subjectundervisningssituationsv
dc.subjectNationell ITstrategisv
dc.titleDigital kompetens på Komvux Lärares upplevelser av digital kompetens i undervisningensv
dc.title.alternativeDigital competence in Komvux Teachers’ perceptions of digital competence in educationsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentInstitutionen för tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentDepartment of Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record