dc.contributor.author | Isgren, Catarina | |
dc.date.accessioned | 2016-09-20T11:44:48Z | |
dc.date.available | 2016-09-20T11:44:48Z | |
dc.date.issued | 2016-09-20 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/47522 | |
dc.description | This master's thesis focuses on digital literacy in adult education. Through a qualitative
interview teachers perceptions of digital competence in education are investigated. Seven
teachers who teach at the secondary level in Komvux in Lund answered questions from an
interview guide. A thematic analysis is then carried out and the results are summarized.
Teachers at Komvux in Lund describe different factors that can affect how they relate to digital
competence in the teaching situation. What emerges clearly is that the heterogeneity of student
groups in adult education and lack of access to digital equipment give fewer opportunities to
develop the digital competence needed to achieve the goals listed in the governing documents
for digital competence in adult education. This is also affected by the teachers' digital
competence and view on this concept. The national IT strategy has been published during the
implementation of the study and its impact on the development of digital competence in adult
education has also been discussed with the teachers that were interviewed. The visions and
actions the National Agency for education believes to be carried out in adult education fits well
with the teachers' perceptions of what is needed to be done to provide better conditions for equal
education in all types of schools in Sweden. | sv |
dc.description.abstract | Denna magisteruppsats sätter fokus på digital kompetens inom vuxenutbildning. Genom en
kvalitativ intervjustudie har lärares upplevelser av digitala kompetens i undervisningen
undersökts. Sju lärare som undervisar på gymnasial nivå på Komvux i Lund har svarat på frågor
utifrån en intervjuguide. Därefter har en tematisk analys genomförts och resultatet
sammanfattats. I resultatet beskriver lärarna olika faktorer som kan påverka hur man förhåller
sig till digital kompetens i undervisningssituationen. Det framkommer tydligt att
heterogeniteten i elevgrupper på Komvux i Lund och bristen på tillgång till digital utrustning
ger sämre förutsättningar att utveckla den digitala kompetens som behövs för att nå upp till de
mål som finns i styrdokumenten för vuxenutbildningen när det gäller digital kompetens.
Dessutom påverkar lärarnas digitala kompetens och syn på detta begrepp
undervisingssituationen och då även elevernas digitala kompetens. Den nationella ITstrategin
publicerades under studiens genomförande och dess påverkan på utvecklingen av digital
kompetens på Komvux har också diskuterats med de intervjuade lärarna. De visioner och
åtgärder som Skolverket anser ska genomföras inom vuxenutbildningen stämmer väl överens
med lärarnas upplevelser av vad som behövs göras för att ge bättre förutsättningar för en
likvärdig utbildning inom alla skolformer i Sverige. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2016:159 | sv |
dc.subject | Digital kompetens | sv |
dc.subject | lärares upplevelse | sv |
dc.subject | vuxenutbildning | sv |
dc.subject | Komvux | sv |
dc.subject | digitalisering | sv |
dc.subject | undervisningssituation | sv |
dc.subject | Nationell ITstrategi | sv |
dc.title | Digital kompetens på Komvux Lärares upplevelser av digital kompetens i undervisningen | sv |
dc.title.alternative | Digital competence in Komvux Teachers’ perceptions of digital competence in education | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | Institutionen för tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | Department of Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Student essay | |