Validering av en föräldraskattningsenkät som screeninginstrument för läs- och skrivförmåga i årskurs 3
Validation of a parental estimation questionnaire as a screening instrument for reading and writing ability in grade 3
Abstract
Validerade instrument som är tids- och kostnadseffektiva för screening av läs- och skrivsvårigheter efterfrågas. Föreliggande studies
syfte var att undersöka relationen mellan en föräldraskattningsenkät som undersöker barns läs- och skrivförmåga i årskurs 3 och elevernas resultat på tre etablerade läs- och skrivdelprov ur Diagnostiska Läs- och Skrivprov och
Lilla DUVAN. Enkäten som använts i studien är en kombination av frågor från befintliga enkäter, Fem Till Femton och Colorado Learning Difficulties
Questionnaire, som används kliniskt och forskningsmässigt för utvärdering
av bland annat läs- och skrivförmåga hos barn. Enkäten besvarades av föräldrar och relaterades till 137 elevers testresultat. Chronbach’s Alphaanalysen visade att föräldraskattningsenkätens reliabilitet var god. Pearson’s korrelationskoefficient visade samstämmighet mellan föräldrarnas skattning
och elevernas testresultat. Area under the curve visade att föräldraskattningsenkätens sensitivitet och specificitet identifierade elever
med nedsatt läs- och skrivförmåga. Resultaten i den här studien visar att föräldraenkäten kan användas i t.ex. epidemiologiska forskningssammanhang eller som screeninginstrument.
Degree
Student essay
Other description
Validated, time- and cost-effective screening materials for reading and writing difficulties are requested. This study aimed to investigate the
correlation between a parental questionnaire that examines children's reading and writing skills in grade 3 and pupils performances on three established literacy tests from Diagnostiska Läs- och Skrivprov and Lilla DUVAN. The
questionnaire used is a combination of Five To Fifteen and Colorado Learning Difficulties Questionnaire, both used clinically inter alia to
evaluate literacy skills in children. The questionnaire was answered by parents and compared to 137 pupils test results. Chronbach’s Alpha showed good reliability of the questionnaire. Pearson’s correlation coefficient proved correlation between the parental estimations and pupils test results. Area under the curve showed that the questionnaire had sensitivity and specificity which reliably could identify pupils with possible reading and writing
difficulties. This study’s results indicate that the parental questionnaire could be used in epidemiological research or as a screening instrument.
Collections
View/ Open
Date
2016-09-20Author
Parra, Fernanda
Wass, Malin
Keywords
Screening, läs- och skrivförmåga, föräldraenkät, validering, årskurs 3
Screening, reading- and writing ability, parental-assessment, validation, grade 3
Series/Report no.
2016:291
Language
swe