• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Validering av en föräldraskattningsenkät som screeninginstrument för läs- och skrivförmåga i årskurs 3

Validation of a parental estimation questionnaire as a screening instrument for reading and writing ability in grade 3

Sammanfattning
Validerade instrument som är tids- och kostnadseffektiva för screening av läs- och skrivsvårigheter efterfrågas. Föreliggande studies syfte var att undersöka relationen mellan en föräldraskattningsenkät som undersöker barns läs- och skrivförmåga i årskurs 3 och elevernas resultat på tre etablerade läs- och skrivdelprov ur Diagnostiska Läs- och Skrivprov och Lilla DUVAN. Enkäten som använts i studien är en kombination av frågor från befintliga enkäter, Fem Till Femton och Colorado Learning Difficulties Questionnaire, som används kliniskt och forskningsmässigt för utvärdering av bland annat läs- och skrivförmåga hos barn. Enkäten besvarades av föräldrar och relaterades till 137 elevers testresultat. Chronbach’s Alphaanalysen visade att föräldraskattningsenkätens reliabilitet var god. Pearson’s korrelationskoefficient visade samstämmighet mellan föräldrarnas skattning och elevernas testresultat. Area under the curve visade att föräldraskattningsenkätens sensitivitet och specificitet identifierade elever med nedsatt läs- och skrivförmåga. Resultaten i den här studien visar att föräldraenkäten kan användas i t.ex. epidemiologiska forskningssammanhang eller som screeninginstrument.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Validated, time- and cost-effective screening materials for reading and writing difficulties are requested. This study aimed to investigate the correlation between a parental questionnaire that examines children's reading and writing skills in grade 3 and pupils performances on three established literacy tests from Diagnostiska Läs- och Skrivprov and Lilla DUVAN. The questionnaire used is a combination of Five To Fifteen and Colorado Learning Difficulties Questionnaire, both used clinically inter alia to evaluate literacy skills in children. The questionnaire was answered by parents and compared to 137 pupils test results. Chronbach’s Alpha showed good reliability of the questionnaire. Pearson’s correlation coefficient proved correlation between the parental estimations and pupils test results. Area under the curve showed that the questionnaire had sensitivity and specificity which reliably could identify pupils with possible reading and writing difficulties. This study’s results indicate that the parental questionnaire could be used in epidemiological research or as a screening instrument.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/47528
Samlingar
  • Magisteruppsatser
Fil(er)
Student essay (182.9Kb)
Datum
2016-09-20
Författare
Parra, Fernanda
Wass, Malin
Nyckelord
Screening, läs- och skrivförmåga, föräldraenkät, validering, årskurs 3
Screening, reading- and writing ability, parental-assessment, validation, grade 3
Serie/rapportnr.
2016:291
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV