Show simple item record

dc.contributor.authorLund, Josefine
dc.contributor.authorThyr, Malin
dc.date.accessioned2016-09-20T12:47:58Z
dc.date.available2016-09-20T12:47:58Z
dc.date.issued2016-09-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/47536
dc.descriptionTheory of Mind is commonly tested through False Belief understanding, which examines whether one can distinguish between ones own and other people's understanding. The ability develops in parallel with linguistic abilities and the aim was to investigate the relationship between syntax, pragmatics and False Belief. Sixty-eight children aged 6-9 years were tested with Test of Reception of Grammar, Sentence Repetition from the Clinical Evaluation of Language Fundamentals, Bus Story Test, an application for False Belief presented on an iPad with a narrative, quiet and interference condition, and Children's Communication Checklist, a parental questionnaire. A significant, weak correlation was found between False Belief and syntactic skills. In subgroups divided by syntactic ability, the linguistically stronger group performed significantly better in the narrative condition. Results of the parental questionnaire correlated significantly with the linguistic tests, but not with False Belief. The study replicates previous findings in the field.sv
dc.description.abstractTheory of Mind testas vanligen genom förståelse för False Belief, där det undersöks om en person kan särskilja mellan sin egen och andras uppfattning. Förmågan utvecklas parallellt med språklig förmåga och studiens syfte var att undersöka sambandet mellan syntaktisk och pragmatisk förmåga och False Belief. Sextioåtta barn mellan 6-9 år testades med Test of Reception of Grammar, Meningsrepetition från Clinical Evaluation of Language Fundamentals, Bussagan, en applikation för False Belief som presenterades på surfplatta med betingelserna narrativ, tyst och interferens, samt föräldraskattningsformuläret Children’s Communication Checklist. Resultatet visade ett signifikant men svagt samband mellan förståelse för False Belief och syntaktisk förmåga. I grupper uppdelade efter syntaktisk förmåga presterade den språkligt starkare gruppen signifikant bättre i False Beliefbetingelsen narrativ. Resultat av föräldraskattningsformuläret korrelerade signifikant med de språkliga testerna, men inte med False Belief-testningen. Studien replikerar tidigare resultat inom området.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2016:297sv
dc.subjectTheory of Mind, False Belief, Syntax, Pragmatik, Barnsv
dc.subjectTheory of Mind, False Belief, Syntax, Pragmatics, Childrensv
dc.titleUndersökning av samband mellan Theory of Mind, pragmatik och syntax hos barn i åldern 6 - 9 årsv
dc.title.alternativeInvestigation of the relationship between Theory of Mind, pragmatics and syntax in 6-9 year old childrensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record