Undersökning av samband mellan Theory of Mind, pragmatik och syntax hos barn i åldern 6 - 9 år
Investigation of the relationship between Theory of Mind, pragmatics and syntax in 6-9 year old children
Abstract
Theory of Mind testas vanligen genom förståelse för False
Belief, där det undersöks om en person kan särskilja mellan sin egen och
andras uppfattning. Förmågan utvecklas parallellt med språklig förmåga och
studiens syfte var att undersöka sambandet mellan syntaktisk och pragmatisk
förmåga och False Belief. Sextioåtta barn mellan 6-9 år testades med Test of
Reception of Grammar, Meningsrepetition från Clinical Evaluation of
Language Fundamentals, Bussagan, en applikation för False Belief som
presenterades på surfplatta med betingelserna narrativ, tyst och interferens,
samt föräldraskattningsformuläret Children’s Communication Checklist.
Resultatet visade ett signifikant men svagt samband mellan förståelse för False
Belief och syntaktisk förmåga. I grupper uppdelade efter syntaktisk förmåga
presterade den språkligt starkare gruppen signifikant bättre i False Beliefbetingelsen
narrativ. Resultat av föräldraskattningsformuläret korrelerade
signifikant med de språkliga testerna, men inte med False Belief-testningen.
Studien replikerar tidigare resultat inom området.
Degree
Student essay
Other description
Theory of Mind is commonly tested through False Belief
understanding, which examines whether one can distinguish between ones
own and other people's understanding. The ability develops in parallel with
linguistic abilities and the aim was to investigate the relationship between
syntax, pragmatics and False Belief. Sixty-eight children aged 6-9 years were
tested with Test of Reception of Grammar, Sentence Repetition from the
Clinical Evaluation of Language Fundamentals, Bus Story Test, an application
for False Belief presented on an iPad with a narrative, quiet and interference
condition, and Children's Communication Checklist, a parental questionnaire.
A significant, weak correlation was found between False Belief and syntactic
skills. In subgroups divided by syntactic ability, the linguistically stronger
group performed significantly better in the narrative condition. Results of the
parental questionnaire correlated significantly with the linguistic tests, but not
with False Belief. The study replicates previous findings in the field.
Collections
View/ Open
Date
2016-09-20Author
Lund, Josefine
Thyr, Malin
Keywords
Theory of Mind, False Belief, Syntax, Pragmatik, Barn
Theory of Mind, False Belief, Syntax, Pragmatics, Children
Series/Report no.
2016:297
Language
swe