WHO WILL WIN THE RACE? A study of coverage of the 2015 U.K. General Election
Sammanfattning
Uppsats/Examensarbete: 15 hp
Program och/eller kurs:
Examenkurs i Medie-och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs Universitet
Nivå: Grundnivå
Termin/år: Vt 2016
Handledare: Nicklas Håkansson
Examinator: Jenny Wiik
Rapport nr: 673
Syfte: Syftet med denna studie är att ta reda på hur tre brittiska dagstidningar beskrev 2015 års valkampanj och vad det kan tänkas beror på.
Teori: Den teoretiska basen för den här studien består av framing teorin som ska undersöka hur ämnen, händelser och aktörer beskrivs. Sedan kommer storytelling att användas för att kunna peka ut olika narrativa mönster i datan samt de undersökta texterna.
Metod: Kvantitativ innehållsanalys kombinerat med kvalitativ semiotisk analys
Resultat: Resultatet visade att i alla nyhetsartiklar, totalt 570, i de undersökta tidningarna
dominerade ämnen och händelser som behandlade själva kampanj processen, så kallad game-framing. Policy-framing, alltså att rapporteringen fokuseras på sakfrågor var det desto mindre av. Dessutom visade resultatet att politiska aktörer nämndes mest frekvent
överlag och partiledarna för de två största partierna nämndes mest i synnerhet. Sättet på vilket partiledarna var i fokus tydde starkt på en överordnad game-frame. Hur de och deras andra partiledarkollegor beskrevs visade på tydliga tecken av personifiering. De båda analyserna kunde också visa på en viss skevhet i rapporteringen. De olika tidningarna lät sina politiska sympatier skina igenom deras bevakning mer eller mindre.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2016-09-26Författare
Algotsson, Hedvig
Nyckelord
game-framing
Election coverage
framing
semiotic
UK
personalisation
signs
bias
broadsheet
westminster model
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats
C973
Språk
eng