”De gjorde aldrig något intressant” En uppsats om kvinnans plats i läroböcker i historia för grundskolans senare del
Sammanfattning
När jag förra terminen var ute på VFU (verksamhetsförlagd utbildning) på en högstadieskola
så tog jag under en halvklasslektion tillfället i akt att diskutera kvinnors plats i läroböcker i
historia. Jag frågade först mina elever hur många kvinnor de trodde fanns namngivna i deras
lärobok i historia för år 8. Svaren varierade men låg någonstans i mellan fem och tio. Det
korrekta svaret var fyra (!). När jag sedan frågade varför kvinnorna verkade vara så
underrepresenterade så fick jag till svar att ”de gjorde ju inget intressant”.
Det var under den lektionen som ett intresse för att titta närmare på just kvinnans plats eller
brist på plats i läroböckerna i historia väcktes hos mig. I den här uppsatsen kommer jag med
en början i läroböcker från 1950-talet följa kvinnor i läroböcker i historia för år 7-9 fram till år
2005. Detta för att se hur de beskrivs, vilket utrymme de får och vilka kvinnor som får
utrymme. Resultatet kommer sedan att kopplas till vad som sker inom kvinnorörelsen under
samma tid och de teorier kring genus i historieskrivningen som har utvecklats under åren.
Frågan är om kvinnorörelsens och genusforskningens allt starkare ställning satt sina spår i
läroböckerna i historia.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Liljeblad, Paulina
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt07 1040-08I
Språk
swe