”De gjorde aldrig något intressant” En uppsats om kvinnans plats i läroböcker i historia för grundskolans senare del

No Thumbnail Available

Date

2007

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning

Abstract

När jag förra terminen var ute på VFU (verksamhetsförlagd utbildning) på en högstadieskola så tog jag under en halvklasslektion tillfället i akt att diskutera kvinnors plats i läroböcker i historia. Jag frågade först mina elever hur många kvinnor de trodde fanns namngivna i deras lärobok i historia för år 8. Svaren varierade men låg någonstans i mellan fem och tio. Det korrekta svaret var fyra (!). När jag sedan frågade varför kvinnorna verkade vara så underrepresenterade så fick jag till svar att ”de gjorde ju inget intressant”. Det var under den lektionen som ett intresse för att titta närmare på just kvinnans plats eller brist på plats i läroböckerna i historia väcktes hos mig. I den här uppsatsen kommer jag med en början i läroböcker från 1950-talet följa kvinnor i läroböcker i historia för år 7-9 fram till år 2005. Detta för att se hur de beskrivs, vilket utrymme de får och vilka kvinnor som får utrymme. Resultatet kommer sedan att kopplas till vad som sker inom kvinnorörelsen under samma tid och de teorier kring genus i historieskrivningen som har utvecklats under åren. Frågan är om kvinnorörelsens och genusforskningens allt starkare ställning satt sina spår i läroböckerna i historia.

Description

Keywords

Citation