Milkov, Koppel, Bach. Ett sökande efter en övergripande och flexibel övningsmetodik på marimba och vibrafon
Abstract
Detta arbete handlar om hur man kan använda Theodor Milkovs övningsmetodik ”Transparent Fluidity” i sin instuderingsprocess av J. S. Bachs Preludie ur Cello svit no.5 i C-moll samt Anders Koppels Toccata för marimba och vibrafon. Mina frågeställningar är: Vilka tekniska utmaningar ställs jag inför i min instuderingsprocess av Bachs ”Preludie” samt Koppels ”Toccata” och hur tar jag mig an dem? På vilka sätt kommer jag att ha hjälp av teknikövningarna ”Transparent Fluidity” i processen? Under processens gång har jag jämfört andra marimbaister och vibrafonisters sätt att interpretera styckena samt gjort videoinspelningar på olika variationer av klubbsättningar som jag med hjälp av bl. a Milkovs övningar kommit fram till. Arbetet resulterade i att jag fått ett mycket större perspektiv på hur jag kan gå till väga när jag väljer klubbsättningar. Det har i sin tur gett mig ett mer öppet sinne för hur jag kan närma mig olika sätt att interpretera olika typer av melodiska fraser. Däremot har arbetet även visat att det för mig ofta varit opraktiskt att direkt applicera en klubbsättning från ”Transparent Fluidity” på en specifik fras ur något av verken jag jobbat med.
Degree
Student essay
Collections
Date
2016-09-30Author
Carl-Johan, Eliasson
Keywords
J S Bach
Theodor Milkov
Anders Koppel
Marimbateknik
Vibrafonteknik
Transparent Fluidity
Marimba
Vibrafon
Language
swe