Tvåspråkiga barn i förskolan. Faktorer som påverkar språkutvecklingen hos tvåspråkiga arabisktalande barn i en mångkulturell förskola

No Thumbnail Available

Date

2007

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning

Abstract

Titel: Språkutveckling hos tvåspråkiga barn i en mångkulturell förskola Författare: Ramzia Abud, Elham Albaghdadi och Amal Hasani,. Termin och år: VT 2007 Kursansvarig institution: Svenska språket. Handledare: Margareta Holmegaard Examinator: Lena Rogström Arbetets art: Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet. Rapportnummer: VT07-1350-08 Nyckelord: språkutveckling, tvåspråkiga barn, föräldrars samverkan, modersmål Bakgrund: Vi har ett stort intresse för språkutveckling hos tvåspråkiga barn eftersom vi själva är föräldrar till tvåspråkiga barn. Under vår utbildning i lärarprogrammet kunde vi inse hur viktigt svenska språket är för tvåspråkiga barn redan från förskoleåldern. På grund av detta ville vi undersöka språkinlärning hos tvåspråkiga barn i en mångkulturell förskola samt undersöka föräldrarnas samarbete med förskolan. Syfte: Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger arbetar med språkutveckling hos tvåspråkiga barn i två mångkulturella förskolor med fokus på arabiska barn, samt hur samarbete mellan förskolan och föräldrar fungerar. Metod och material: Vi har använt oss av en kvalitativ intervju i vår undersökning. Vi gjorde enskilda intervjuer och gruppintervjuer och totalt intervjuade vi tio pedagoger och sexton föräldrar. Intervjuerna spelades in med hjälp av bandspelare för att komma åt informanternas svar och vi avlyssnade noggrant och sedan skrev vi ner dem. Vi har fått vårt material från informanternas svar och litteraturen. Resultat: Vi har fått kunskaper om några av de metoder och arbetssätt som användes av pedagogerna gällande språkinlärning hos tvåspråkiga barn. Vi har fått en bild av hur pedagogerna arbetar med olika metoder för att utveckla svenska språket hos tvåspråkiga barn. Pedagogerna använde sig av olika pedagogiska metoder för att följa läroplanen och nå målet. Vi har tolkat att samarbete mellan pedagogerna och föräldrarna samt modersmålträning har en positiv inverkan på språkutveckling hos tvåspråkiga barn i förskolan.

Description

Keywords

föräldrars samverkan, modersmål, språkutveckling, tvåspråkiga barn

Citation