Visa enkel post

dc.contributor.authorMatamoros, Lisasv
dc.date.accessioned2016-10-05T10:28:02Z
dc.date.available2016-10-05T10:28:02Z
dc.date.issued2016sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/48157
dc.description.abstractSyftet med denna studie är att undersöka vilka faktorer som hindrar elever med annat modersmål än svenska att förstå läraren vid muntliga genomgångar i klassrummet, och hur väl lärare är medvetna om dessa problem. Detta för att kunna anpassa undervisningen och bättre möta elevernas behov. För att undersöka detta har en cyklisk modell för kollegialt lärande använts. Modellen är utformad av Timperley et al. (2007) och innebär att lärare samarbetar och arbetar systematiskt enligt en cyklisk modell, bestående av olika steg. I den aktuella studien diskuterade kollegorna i gruppen i ett första steg vad som redan var känt om elevernas situation och vad som behövde undersökas. Eftersom en stor del av eleverna som går på skolan där studien utfördes har svårt att nå kunskapsmålen, och majoriteten har bott kort tid i Sverige och har därför begränsade kunskaper i svenska språket, formulerades följande frågeställningar: 1) Vilka faktorer är det som elever med annat modersmål uppfattar som de största svårigheterna för förståelsen av en muntlig genomgång i klassrummet? och 2) Förstår lärare med svenska som andraspråks- (sva) kompetens fler av de svårigheter som elever med annat modersmål upplever jämfört med lärare utan sva-kompetens? Som ett andra (2) steg planerades en muntlig genomgång, som i steg (3) observerades genom att filma en muntlig genomgång under en lektion. Sedan (steg 4) analyserades filminspelningen av elever och lärare. Detta gjordes även med ytterligare två andra muntliga genomgångar. Resultaten av elevernas analyser visade att det som eleverna upplever som mest störande för förståelsen av muntliga genomgångar är bakgrundsbrus som gör att de inte kan höra det som läraren säger, och att det finns svåra ord som gör att de inte förstår. Resultaten av lärarnas analyser kan inte visa att sva-lärare skulle ha en bättre förståelse för de problem som elever med annat modersmål upplever vid muntliga genomgångar. Resultaten tyder även på att de ord som eleverna har svårisv
dc.language.isosvsv
dc.titleÄr det förstått? En studie om hur gymnasieelever med annat modersmål förstår muntliga genomgångar.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentSociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post