• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärares uppfattningar om arbetet med nyanlända elevers språkutveckling

Sammanfattning
Syfte: Syftet är att undersöka hur lärare som har direktplacerade nyanlända elever i sina klasser resonerar om dessa elevers lärande med ett särskilt fokus på språkutveckling. Metod: Studien har en kvalitativ ansats och bygger på en undersökning av 8 lärare som undervisar i årskurserna 1-6. Undersökningen har gjorts med hjälp av vinjettmetoden där en trovärdig berättelse målas upp av en nyanländ elev som skall placeras i lärarens klass. Lärarna har besvarat efterföljande frågor i en enkät. Teori: De teoretiska verktygen utgörs av flera teorier, vilket utgörs av en eklektisk ansats. Olika teorier beskrivs om hur vi lär oss språk och de specialpedagogiska relationella, kategoriska och dilemmaperspektiven används för att tolka hur lärare förhåller sig och resonerar. Jag har dessutom tittat på hur lärare resonerar om det är ett inkluderande eller exkluderande förhållningssätt som råder. Olika perspektiv av hur vi lär oss språk redogörs och vilka framgångsfaktorer man funnit inom kunskaps- och språkutveckling när det gäller nyanlända elever. I litteraturdelen beskrivs olika myndighetstexter som har betydelse i sammanhanget och tidigare forskning. Resultat: Lärarna som genomfört studien har olika erfarenheter av och kunskaper om nyanlända, vilket framkommer när de resonerar. Deras förhållningssätt har stor betydelse för hur de beskriver och vad de tar fram som möjligheter, respektive nackdelar med att ta emot nyanlända elever i sin klass. Lärarna beskriver olika teorier för hur elever lär sig språk och ger exempel på hur undervisningen kan anpassas. Samtliga lärare skildrar ett kategoriskt perspektiv då de anser att eleverna skall vara någon annanstans än i en ordinarie klass tills de behärskar språket bättre. Ett relationellt perspektiv framträder också när en undervisning beskrivs som inkluderar alla elever. Diskussion: Det behövs ett gemensamt språkutvecklande arbetssätt där hela arbetslaget engagerar sig i nyanlända elever. Lärare behöver tid till att dis
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/48169
Samlingar
  • Examensarbete avancerad nivå
Fil(er)
gupea_2077_48169_1.pdf (456.7Kb)
Datum
2016
Författare
Björck, Jane
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV