Vem ser ett bortvalt barn? En intervjustudie med några specialpedagoger och förskollärare
Abstract
Uppsats/Examensarbete: 15 hp
Kurs: SPP 610
Nivå: Avancerad nivå
Termin/år: VT 2016
Handledare: Eva Gannerud
Examinator: Ernst Thoutenhoofd
Kod: VT16-2910-081-SPP610
Nyckelord: Förskola, bortvald, lek, lärande, normer, specialpedagogik, frilek
Abstract
Syfte:
Syfte med studien är att undersöka hur några förskollärare och specialpedagoger ser på barn som blir bortvalda i den gemensamma lek.
Metod:
Studiens resultat bygger på sex kvalitativa semistrukturerade intervjuer med förskollärare och
Specialpedagoger verksamma inom förskolan. Varje intervju inleddes med att specialpedagogen eller förskolläraren tog del av en vinjett, för att ha som en inledande utgångspunkt under intervjun.
Resultat:
Tidigare forskning visar att var femte barn står utanför den gemensamma leken och kan ses
som om de är bortvalda av de andra barnen i gruppen. Hälften av dessa barn väljs bort av att
de är utåtagerande, medan de övriga väljs bort för att de har låg status i barngruppen. Dessa
barn är ofta väldigt smidiga och håller sig inom den norm om hur ett barn bör vara i en
förskolekontext. Dock får dessa sällan eller aldrig tillgång till att vara deltagande i den
gemensamma fria leken. Resultatet av denna studie visar att den grupp av barn som de
intervjuade beskriver får mest stöd är de barn som är utåtagerande, medan erfarenheten kring
bortvalda barn för de har låg status inte är lika omfattande.
En slutsats av studiens resultat är att de bortvalda barnen oftast inte uppmärksammas och får
det stöd som behövs för att de ska få samma möjligheter till lärande och utveckling som deras
kamrater som deltar i den gemensamma leken. Studien visar även att specialpedagogerna som
deltar aldrig direkt har fått en förfrågan kring ett bortvalt barn eller att förskollärarna sökt
extra stöd eller hjälp för ett barn som detta. Detta då bortvalda barn inte frångår den norm för
hur ett barn bör vara i en förskolekontext.
Degree
Student essay