Show simple item record

dc.contributor.authorGrönberg, Lindasv
dc.date.accessioned2016-10-05T10:28:03Z
dc.date.available2016-10-05T10:28:03Z
dc.date.issued2016sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/48171
dc.description.abstractUppsats/Examensarbete: 15 hp Kurs: SPP 610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: VT 2016 Handledare: Eva Gannerud Examinator: Ernst Thoutenhoofd Kod: VT16-2910-081-SPP610 Nyckelord: Förskola, bortvald, lek, lärande, normer, specialpedagogik, frilek Abstract Syfte: Syfte med studien är att undersöka hur några förskollärare och specialpedagoger ser på barn som blir bortvalda i den gemensamma lek. Metod: Studiens resultat bygger på sex kvalitativa semistrukturerade intervjuer med förskollärare och Specialpedagoger verksamma inom förskolan. Varje intervju inleddes med att specialpedagogen eller förskolläraren tog del av en vinjett, för att ha som en inledande utgångspunkt under intervjun. Resultat: Tidigare forskning visar att var femte barn står utanför den gemensamma leken och kan ses som om de är bortvalda av de andra barnen i gruppen. Hälften av dessa barn väljs bort av att de är utåtagerande, medan de övriga väljs bort för att de har låg status i barngruppen. Dessa barn är ofta väldigt smidiga och håller sig inom den norm om hur ett barn bör vara i en förskolekontext. Dock får dessa sällan eller aldrig tillgång till att vara deltagande i den gemensamma fria leken. Resultatet av denna studie visar att den grupp av barn som de intervjuade beskriver får mest stöd är de barn som är utåtagerande, medan erfarenheten kring bortvalda barn för de har låg status inte är lika omfattande. En slutsats av studiens resultat är att de bortvalda barnen oftast inte uppmärksammas och får det stöd som behövs för att de ska få samma möjligheter till lärande och utveckling som deras kamrater som deltar i den gemensamma leken. Studien visar även att specialpedagogerna som deltar aldrig direkt har fått en förfrågan kring ett bortvalt barn eller att förskollärarna sökt extra stöd eller hjälp för ett barn som detta. Detta då bortvalda barn inte frångår den norm för hur ett barn bör vara i en förskolekontext.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleVem ser ett bortvalt barn? En intervjustudie med några specialpedagoger och förskolläraresv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik och specialpedagogiksv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record